دلمه کلم برگ

dulme kalam1آذری ها از طرفداران پر و پا قرص انواع دلمه ها هستند اما دلمه ی برگ مو و کلم از شاخص ترین دلمه ها می باشند که در هر مراسمی سرو میشوند. در همه ی مهمانی ها و انواع  مراسم همیشه پای یکی از دو نوع دلمه برگ یا کلم در میان است. پیچیدن دلمه هم خود هنری بس پیچیده اما در حین حال ساده است و برای خود آدابی دارد  مثلا  در شهر ارومیه،  دلمه ها هر چه کوچکتر باشند کدبانوی پیچنده ی دلمه ها با سلیقه تر و هنرمندتر! اما دلمه ی مورد علاقه ی من دلمه کلم می باشد. البته نه اینکه دلمه برگ را پاس نمی دارم اما ته تاقاری دلمه ها همین دلمه ی کلم است آنهم با آب  سماق و طعم ملس سرکه شیره!

مواد لازم:

  • کلم سفید  یک عدد بزرگ
  • لپه پخته یک فنجان
  • برنج گرده یا هر برنجی که دردسترس دارید یک فنجان
  • نعناع   ساطوری  شده نصف فنجان
  • جعفری خرد شده یک فنجان
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه لازم و کافی
  • پیاز سه عدد
  • سرکه نصف فنجان
  • شیره انگور نصف فنجان
  • سماق نکوبیده  یک فنجان
  • زردچوبه  دو ق چ

روش تهیه:

ابتدا دانه های سماق را خیس کرده و آبکشی نمایید سپس  با دو لیوان آب بجوشانید بعد  آب آنرا صاف کرده و کناری بگذارید. ( کمتر از ده دقیقه) البته ما فقط نیاز به آب سماق داریم

dulme1

با هر سه پیاز یک پیاز داغ حسابی درست کنید . من روغن اضافی پیاز داغ را می گیرم  اگر دوست دارید دلمه تان کمی روغنی باشد می توانید کمی از روغن را نگه داشته و به مواد دلمه اضافه کنید. لپه را که از قبل برای یکی دو ساعتی خیسانده اید با مقداری آب بپزید اما مواظب باشید که له نشود کمی هم زنده برداشتید عیببی ندارد. زیرا در هنگام پخت دلمه لپه نیز کاملا خواهد بخت.

در حین پختن لپه؛ سبزیها را خرد کنید البته من از سبزی خشک استفاده می کنم مخصوصا نعناع خشک ، بنابراین اگر از سبزی خشک استفاده می کنید  یک قاشق غذاخوری نعناع خشک و نصف فنجان جعفری خشک استفاده کنید. و یا اینکه جعفری تر ولی نعناع خشک استفاده نمایید البته به نظر من نعناع خشک خیلی بهتر از نعناع تر می باشد.

لپه پخته شده ، برنج گرده ، پیاز داغ، سبزیها و نمک وزردچوبه و فلفل سیاه  را با هم مخلوط کنید. اگر دوست داشتید تا دلمه کمی رنگ بگیرد می توانید به دلخواه خود یک ق غ رب گوجه فرنگی به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید و سپس به مواد اضافه نمایید.

dulmeنوبتی هم که باشد نوبت به نرم کردن برگ های کلم می رسد که البته کار سخت و زمان بری نیست . یک قابلمه آب را به جوش بیاورید سپس برگهای کلم را در آب جوش بریزید بعد از ۵ تا ۸ دقیقه وقتی برگها کمی نرم شدند آبکش کرده و بعد از سرد شدن برگ ها با قیچی یا چاقوی مناسب برگها ی کلم را همانطور که درعکس بالا می بینید به صورت نواری به عرض ۵ تا ۷  سانتی متر ببرید . سپس در هر نوار یک ق غ از مواد را گذاشته و به صورت سیگاری بپیچید به همین راحتی !! البته گاهی اوقات برخی از برگها بد غلقی می کنند و با دستهای ما همیاری نمی کنند که آنهم با تجربه و امتحان کردن غلقش بدست می آید. قبل از اینکه دلمه های پیچیده شده را در قابلمه بگذارید ابتدا کف قابلمه را با چندین برگ کلم کاملا بپوشانید این کار سبب می شود که دلمه ها به کف قابلمه نچسبند. بعد از چیدن دلمه ها در قابلمه سرکه شیره و آب سماق را باهم مخلوط کرده و روی دلمه ها می ریزیم به طوریکه آب دلمه ها را بپوشاند . بعد روی دلمه ها یک بشقاب نشکن بگذارید . این عمل هم باعث می شود دلمه ها وا نروند. من دلمه کلم را با آب سماق می پسندم و علاقه ای به مزه شیرین در این دلمه ندارم شما می توانید فقط از سرکه شیره استفاده نمایید. گاهی هم شیره در دسترس نیست آنوقت می توانید از شکر یا شکر قهوه ای به اندازه دو ق غ استقاده کنید. باز هم بسته به ذائقه شما می توانید شیرین تر یا سرکه ای ترش کنید و طعم ملسی را تجربه نمایید البته به شما توصیه می کنم یک بارهم که شده از سماق به این شیوه ای که گفتم استفاده نمایید و طعمی به یاد ماندنی را در دلمه کلم تجربه کنید!

بعد ازکشده شدن آب دلمه  که زمان تقریبی ۳۵ تا ۴۰ دقیقه طول می کشد دلمه کلم برگ آماده سرو است هم گرمش هم سردش لذیذ است . بعد از پختن بشقاب را از روی دلمه ها برداشته  روی قابلمه دیس مناسبی قرار دهید و قابلمه را برگردانید دلمه ها بدون اینکه له شوند سالم و سر حال به روی دیس بر می گردند.

امیدوارم این دلمه را امتحان کرده و لذت ببرید.

 

 

 

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 Replies to “دلمه کلم برگ”

  1. سلام عزیزم، چقده خوب و ظریف پیچیدین، من خیلی این دلمه را دوست دارم اما متاسفانه چند وقته میخوام درست کنم همت نمیکنم، الان این دلمه ها را دیدم دلم خواست

    • سلام الهام خانوم
      ممنون از اینکه سر زدید بله ما کلا دلمه را ظریف می پیچیم انشاله که درست کنید و خوشتون بیاد

  2. وای به به من میمیرم براششششششششششششششششش.
    خودشم عاشق این مدل پیچیدنم. همسایمون همیشه که درست میکرد یه بشقاب اینجوری سیگاری میپیچید میاورد برامون. باپیاز داغ فراوووووووووووووووووووووووون. الان دیگه بچه دار شده وقت نداره!!!!
    خودمم تنبلیم میاد!

    • آخی کاش ما هم در همسایگی بودیم و براتون از اینا میاوردم و با هم می خوردیم حیف که نمیشه با پست فرستاد

  3. سلام و صدها سلام به بانوی هنرمند ایرانی
    من واقعا شرمسارم از روی گل شما بخاطر بی ادبیم و تاخیر در پاسخگویی به شما
    مدتی هست که دیگه حس نوشتنم نیست و هنوز هم نیومده نمیدونم چراااااا؟
    ولی همیشه نوشتن همین دو خط هم به اندازه یه کوه رو پشتم سنگینی میکرد اما نمیتونستم بنویسم چراااااااا؟
    ولی خدارو شکر همه چی رویراهه و جای هیچ نگرانی نیست
    هر وقت تونستم میام اینجا و شمارو از حال خودم مطلع میکنم
    براتون بهترینهارو ارزو دارم
    موفق باشید

    • وای به به اکرم خانوم بابا کجا بودید انشالله که حالتون خوبه خیلی خ.شحال شدم که بعد از مدتها به اینجا سر زدید
      براتون آرزوی سلامتی و بهروزی می کنم

  4. سلام عزیزم
    برات آرزوی سلامتی و شادی و آرامش دارم در هر کجا که هستی و به هر کاری مشغولی موفقیتت را از خدای بزرگ آرزومندم

  5. سلام عزیزدلم. مامان خانم هستم از وب روزهای رژیمی. متاسفانه اعتماد بیجای من یه عده ای از دوستان رژیمی باعث به وجود اومدن مشکلاتی شد. مزاحمتهای بوجود اومد . کار به جایی رسید که ارامش را ازم گرفت. مجبور شدم وانمود کنم از وب دور هستم. اگر افتخار بدی با نام و ادرس جدیدم در خدمتت هستم. خوشحال میشم عزیزم. http://royayehmanlaghary.blogfa.com/

  6. آمد رمضان هست دعا را اثري
    دارد دل من شور و نواي دگري
    ما بنده عاصي و گنهكار توييم
    اي داور بخشنده بما كن نظري

  7. گل آفتاب گردان رو به نور می چرخد و آدمی رو به خدا .

    اگر آفتابگردان به خاک خیره شود ، دیگر آفتابگردان نیست.

    آفتابگردان هیچ وقت چیزی را با خورشید اشتباه نمی گیرد؛

    اما انسان همه چیز را با خدا اشتباه می گیرد.

    آفتابگردان با آفتاب آمیخته است و انسان با خدا.

    بدون آفتاب، آفتابگردان می میرد؛ بدون خدا، انسان.

    نام آفتابگردان همه را به یاد آفتاب می اندازد،

    نام انسان آیا کسی را به یاد خدا خواهد انداخت؟

    حلول ماه رمضان مبارک[گل]

    • من هم به شما تبریک می گم ببخشید که دیر کامنتها رو جواب می دم و به به عجب شعر زیبایی ممنون از ذوق شما انشالله که از برکات این ماه حظ کامل ببرید

  8. سلام قناد باسی عزیز
    دست شما دردنکنه.این دلمه یک دستور غذای خوب برای افطاری ماه رمضون هستش.ممنونم عالی درست کردید

  9. سلام
    خيلي دوس دارم اين دلمه رو درس كنم ولي به نظرم وقتي كلم رو تو اب بندازي بوي بدي ميده
    آيا همينطوره يا اشتباه ميكنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*