حلوا اوماج / اوماج حلواسی

حلوا به خودی خود غذا یا دسری خوشمزه است اما در فرهنگ غذایی ما ایرانیان، حلوا  شیرینی مجالس عزا و عزاداری می باشد. حالا چرا در مراسم عزا حلوا سرو می کنند؟  مواد تشکیل دهنده حلوا آرد، روغن، گلاب و شکر/عسل/شیره  می باشند که در نتیجه طبع حلوا را گرم می کنند. همانطور که می دانیم  غم  سردی محسوب می شود، بر اساس گفته های علمی، گل سرخ محمدی خاصیت ضد افسردگی دارد بنابراین خوردن حلوا ( گرمی) در هنگام غم و عزاداری (سردی) تعادلی را در بدن شخص عزادار ایجاد می کند. و اما حلوای اوماج بسیار متفاوت با حلواهای معمولیست و طمع و   بافت خاصی دارد . تهیه اوماج کمی زحمت دارد و حوصله ی فراوانی را می طلبد ولی نتیجه ی کار بسیار خوشمزه و سهل الهضم می باشد. اوماج کلمه ایی ترکی  از ریشه ی اوماغ به معنی ساییدن است، پس همانطور که از  اسم این حلوا بر می آید ما باید آرد را ما بین کفین دو دست به همدیگر بساییم و بساییم تا قلوه های شنی و سنگی بسیار ریزی درست کنیم.

بیهوده نگفته اند حلوای تن تنانی تا نخوری ندانی واما طرز تهیه این حلوای تن تنانی :مواد لازم:

آرد   ۱ کیلوگرم
شیر به مقدار کافی
روغن …… بهترین انتخاب روغن کره حیوانی یا روغن جامد می باشد اما من خودم از کره و روغن مایع استفاده می کنم …اگر از روغن جامد استفاده می کنید یک و نیم  لیوان روغن جامد  در صورت استفاده از روغن مایع  و کره  ۳/۴ پیمانه روغن مایع  و ی۳۵۰ گرم کره   البته بنا بر صلاحدید خود می توانید در حین سرخ کردن آرد اگر دیدید نیاز به روغن اضافه دارید نیم پیمانه ( کمتر یا بیشتر ) دیگر روغن اضافه کنید.
پودر هل یا هل آسیاب شده  دو قاشق چایخوری
زعفران  دو قاشق چایخوری ( در یک استکان آب جوش زعفران را دم کنید.)
دو پیمانه شکر ( شیرینی حلوا بسته به سلیقه خودتان دارد)   البته  بهترین گزینه شیره انگور است . به دلیل اینکه شیره انگور نداشتم از ترکیب شکر و عسل برای درست کردن شیره ی حلوا استفاده کردم.  در این حلوا انتخاب من  یک پیمانه شکر قهوه ای روشن که به دمرارا( با کسره ی “د ” و “م” ) معروف است  و ۳/۴ پیمانه عسل بود . البته برای حلوای نذری یا مجلسی باید حلوا شیرین باشد پس همانطور که گفتم شیرینی حلوا سلیقه ای می باشد.
گلاب با کیفیت یک لیوان یا پیمانه
آب  یک  پیمانه

DSC02430

– آرد را روی یک سینی نسبتاً بزرگ می ریزیم  سپس با  آب پاشی که با نیم پیمانه شیر و نیم پیمانه گلاب پرشده،  آرد را آرام آرام خیس می کنید  اگر آب پاش ندارید می توانید از دست خود استفاده کنید و شیر و گلاب را با دست روی آرد، افشانه کنید. البته کار مشقت بار ساییدن آرد از همین جا شروع می شود بدین صورت که هر بار قسمتی از آرد را خیس می کنید و شروع به ساییدن آن قسمت از آرد  می کنید درست مثل تصویر بالا !

DSC02443

اگر به تصاویر با دقت نگاه کنید به قول گفتنی خودتان یاور این حلوا را استاد خواهید کرد!! 🙂 طریقه ی ساییدن هم بدین صورت است که آرد خیس شده را مابین دو کف دست می ساییم تا گلوله های ریزی درست کنیم یعنی چیزی شبیه سمولینا اما درشت تر  بعد از اینکه کل آرد را به صورت گلوله های ریز به اندازه ی  سنگریزه های بسیار ریز و  یا شن و ماسه در آوردیم این گلوله ها اوماج نام دارند.  آنها را چندین بار از الک رد می کنیم تا گلوله های ریز از درشت ها جدا شوند این کار در پخت حلوا بسیار مهم است.

DSC02445

پس از گذراندن از الک و جدا سازی گلوله های آرد به سایزهای مختلف آنهار ا در گوشه ای  به مدت یکساعت می گذاریم تا خشک شوند. در فاصله ی خشک شدن اوماج ها به سراغ درست کردن شیره ی حلوا می رویم.
شکر را در آب روی حرارت ملایم حل می کنید سپس عسل را اضافه می کنید  و اجازه می دهید تا به نقطه جوش برسد یا به قول خودمانی  یک جوش بزند.  اگر از شیره انگور که بهترین گزینه است استفاده می کنید  بسته به یک کیلو آرد  یک و نیم پیمانه شیره انگور  یا یک پیمانه شکر و نیم  پیمانه شیره انگور و یا بالعکس لازم خواهید داشت.  وقتی شیره ی ما  غل غل کرد نیم پیمانه ی باقیمانده ی گلا ب را به آن اضافه کنید و شعله را خاموش کنید. زعفران دم کرده را نیز آماده کنید. بعد از همه ی اینها نوبت به سرخ کردن اوماج ها می رسد.

DSC02456

ابتدا اوماج های درشت را درون روغن ریخته کمی سرخ می کنیم  سپس اوماج های ریز را به آنها اضافه کرده و کاملا سرخ کنید اما مواظب باشید تا ته نگیرد. وقتی خوب سرخ کردید در این مرحله پودر هل و زعفران را اضافه کنید .

DSC02458

شما می توانید زعفران را حین تهیه شیره ی حلوا داخل شیره بریزید. بعد از اضافه کردن هل و زعفران ، شیره را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا شیره به خورد اوماج های  سرخ شده رود.

DSC02460

وقتی که شیره به خورد اوماجها رفت  از روی حرارت بردارید و بگذارید تا کمی خنک شود حلوای اوماج آماده برای ریختن درون بشقابها و یا روی نان میکادو نیز می توانید بگذارید و همانند رولت آن را تا کنید و برش بزنید .. این حلوا مانند باقلوا  بسیار خوشمزه و خوش عطر است .

DSC02461انشاءالله نذرها یتان مقبول درگاه احدی واقع شود و خداوند سبحان تمامی اهل قبور را مشمول رحمت خویش قراردهد

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 Replies to “حلوا اوماج / اوماج حلواسی”

  1. سلام
    چه حلوای پر زحمتی
    من تاحالا نه خوردم و نه شنیدم حتی اسم این حلوارو
    ماله کدوم منطقه است ؟
    باید خوشمزه باشه
    ممنونم از دستور خوبتون
    عباداتتون هم انشالله قبول باشه

    • چه نظر عاقلانه ای. خوشت نیومد چون تا حالا نخوردی. خودت تلویحا میگی که چیزی رو باید خورد تا دید خوش میاد یا نه…. ولی تو خوشت نیومد چون تا حالا نخوردی…

  2. با تشکر از حسن توچه شما به اطلاع بازدیدکنندگان محترم می رساند این حلوا در مناطق مختلف آذربایجان درست می شود.

    • با تشکر از شما البته این حلوا در آذربایچان شرقی و اردبیل زیاد شناخته شده نیست بیشتر در آذربایجان غربی کردستان و استان گلستان در مناطق ترکمن نشین رواج داره البته در زنجان هم دیدم که می پزن این حلوا رو

        • بله می دونم شما تبریزی هستید اما در تبریز ندیده بودم و از اقوام تبریزی ما کسی بلد نبود خیلی خوبه که مادربزرگ و مادرتون این حلوا رو بلدن انشالله همیشه شیرین کام باشید.

        • سلام
          دقیقا همینطور. اتفاقا من فکر میکردم این حلوا فقط مخصوص آذربایجان به ویژه شرقی هست. در آذربایجان شرقی مادر مادربزرگامون درست میکردند از دیر باز

  3. سلام از لطفتون ممنون. اين حلوا انقدر خوشمزه است كه به زحمتش مي ارزه. ماندگاري زيادي هم داره. سختي كار به نظر من تشخيص زمان سرخ شدن اوماج هاست جوري كه نه خشك بشه نه بوي خام بده. تو بيشتر روستاهاي اردبيل درستش مي كنن البته تو اوماج زردچوبه هم مي ريزند و به همراه هل و زعفران ميخك هم أضافه مي كنند  

    • سلام به شما عزیز
      ممنون از لطف شما در جاهای مختلف کشور این حلوا به صور مختلف با چاشنی های مختلف پخته میشه کرد ها هم زردچوبه اضافه می کنند ما در منطقه خودمون بیشتر شیره انگور مصرف می کنن بدون هیچ ادویه خاصی

  4. من اوماج كردم با اب وقتي تو روغن سرخش كردم خيلي سفت شدن اصلا قابل خوردن نبودن. دندونو ميشكند عين شن بشده بود ا

      • ممنون از پیگیری شما جواب سوال شما رو دادم اما یک قسمت یادم رفت در پاسخ قبلیم بگم این که دانه های درشت تر رو قبل از دانه های ریز در روغن بریزید و دانه ها ی خیلی درشت تر رو که بعد از غربالگری نگه داشتید قاطی حلوا نکنید بلکه نگه دارید و در آش اوماج که خیلی هم خوشمزس ازش استفاده کنید.
        موفق باشید و شادکام

    • سلام به شما و طاعات وعبادات شما قبول درگاه الهی
      درست کردن اوماج کمی سخت هست اما نشدنی نیست اصلا
      من احتمال میدم دانه های اوماج رو درشت کرده بودید و احتمال دیگه اینه که شما از صافی غربال نکرده باشید. همونطور که در پست نوشتم دانه های درشت باید از دانه های ریز جدا شه و دانه های خیلی درشت رو اصلا باید کنار گذاشت . احتمال دیگه هم اینه که اوما ج ها را به شکل دانه های آرد سمولینا در نیاوورده باشید و هم اینکه قبل از سرخ کردن زیادی در معرض هوا قرار دادید و دانه های درشت مثل سنگ ریزه ها شده بشند اینکه میگید عین شن شد باید اصلا خود آرد رو به شکل همون شن دربیاد اما اصلا سفت نخواهد شد و یک توصیه دیگه من به شما با شیر اوماج رو درست کنید درست مثل اونی که من دستورشو گذاشتم و اوماج رو به همون شکل و کیفیتی که در عکس ها نشون دادم درست کنید . البته بگم این حلوا خیلی حرفه ای هستش اما بعد از درست کردن اصلا دندان شکن نیست ممنکه یک یا جند تا دانه درشت مونده باشن که کمی سفت بشن که اشکالی نداره این بار در مقیاس کم درست کنید و حتما با شیر به هر حال درست کردن اوماج ها کمی تمرین می خواد. اگر سوال دیگری داشتید حتما در خدمت شما هستم که با جان و دل پاسخ بدم

  5. سلام.این حلوا مخصوص شهر نقده استان آذربایجان غربیه.مادربزرگم هر سال عاشورا درست میکنه.حلوای بسیار خوشمزه و پر زحمتی هست.جوری که تجربه تو طعم و پختش حرف اولو میزنه.(کار هر کسی نیست).منم تصمیم دارم این سنت حلواپزی رو ادامه بدم ،به بچه هام یاد بدم که از یاد نره.حیفه واقعا.

  6. سلام دوست عزیز.من اهل جلفا ی استان آذربایجان شرقی هستم.حدود بیست سال پیش این حلوا تو خونه ما طبخ میشد.پدر و مادرم که فوت شدند من هم دیگر نخورده بودم غیر از چند بار به عنوان نذری که میاوردند.امشب این حلوا را در مقیاس ده قاشق آرد درست کردم و زمانیکه آماده شد مزه اش اشک تو چشمهای من جمع کرد،یاد کودکیهایم و پدر و مادرم افتادم چه دوران خوبی بود.آن لحظه از ته دل برای شما و عزیزانتان آرزوی سلامتی و طول عمر کردم.خدا رفتگانتان را بیامرزد.بسیار خوشمزه بود.ممنووون

  7. حلوای بسیار بسیار خوشمزه اس اصلا قابل قیاس با حلواهای معمولی نیست . جوری که در مراسم ها ذره ای ازش تو سینی باقی نمی مونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*