چه مواد دیگری می توانند جایگزین باتر میلک یا آب دوغ شوند؟

butter-milkممکن است هنگام پختن کیک یا شیرینی های خاصی در دستورهای مختلف از باتر میلک  برخورده باشید .  از آنجاییکه باتر میلک درفروشگاه های ایران کمیاب و یا اصلا وجود ندارد  می توانید از دستور ذیل برای تهیه باتر میلک  در خانه استفاده کنید.

همانطور ک می دانید باتر یعنی کره و میلک یعنی شیر. اما آیا باتر میلک شیری هست که  داری کره و چربی است؟ باید بگویم که باتر میلک همان آب دوغ یا پس آب کره است که اتفاقا میزان چربی آن بسیار کم و در عین حال به دلیل تجزیه شدن اسید لاکتیک شیر برای معده بسیار مفید است  و حتی خودش یک عامل چربی سوز هم به شمار می رود پس اگر دسترسی به آب دوغ اصل دارید  حتما آنرا جایگزین شیر روزانه خود کنید. اما متاسفانه چون در ایران  لبنیاتی های سنتی رنگ باخته اند  نمی توانیم به آب دوغ های اصیل دسترسی داشته باشیم  درست کردن آب دوغ اصیل هم در خانه های امروزی کاری بس دشوار است بنابراین به اجبار باید خودمان دست به کار شده و شیر را تجزیه کنیم .  برای تجزیه سریع شیر باید از یک عامل اسیدی استفاده کنید. عامل اسیدی می تواند آب لیمو یا سرکه سفید باشد. تاکید می کنم که سرکه فقط از نوع سفید باشد. من شخصا سرکه سفید را به آب لیمو ترجیح می دهم.

حال برای درست کردن  یک لیوان باتر میلک  شما نیاز به یک لیوان شیر منهای یک قاشق غذاخوری  هستید که سپس یک قاشق  غذاخوری سرکه بدان اضافه می کنید. پس از اضافه کردن سرکه  ۵ دقیقه صبر کنید تا شیر بریده شود یا به شکل شیر ترش درآید .  سپس می توانید این شیر تجزیه شده را  به جای باترمیلک گفته شده در دستور استفاده نمایید.

اما اگر دوست ندارید به این روش عمل کنید می توانید از ترکیب شیر و ماست و یا اینکه از ماست یا شیر پرو بیوتیک مثل کفیر استفاده نمایید .

در صورت استفاده از ماست ساده :

۲/۳ لیوان ماست ساده بعلاوه ۱/۳ لیوان شیر و یا:

اگر از ماست خامه ای یا ماست چکیده و یا ماست غلیظ مثل ماست شیر گاومیش استفاده می کنید از ترکیب  نصف لیوان ماست و نصف لیوان شیر استفاده کنید.

امیدوارم این مطلب برایتان مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*