کیک کوگلهوف پرتقالی

orange-kg21به نظر من کیک پرتقال از بهترین و خوشمزه ترین کیک هاست مخصوصا اگر پر از طعم و بوی پرتقال تازه باشد. این کیک که با نام کوگلهوف پرتقالی به شما تقدیم می کنم از دسته ی کیک های نرم و مرطوب به شمار می رود. شاید شما با نام کوگلهوف آشنایی دارید و می دانید که این نوع کیک ها بیشتر با خمیر مایه ور می آیند تا بکینگ پودر و در کشورهایی که مهد کیک کوگلهوف هستند مثل آلمان، اطریش و سوئیس  بعضی ها آنرا نان شیرین می گویند و در قالبهای مخصوصی  شبیه به دستار و عمامه ی ترکهای عثمانی قدیم که  به قالبهای کوگلهوف Kugelhopf  معروفند  پخته می شوند. من همیشه به دنبال یک دستور خیلی خوشمزه ی کیک پرتقالی بودم و دوست داشتم فقط از خود پرتقال  تازه برای پخت کیک استفاده کنم، خوشبختانه این دستور را در یکی از کتابهایم به اسم   Traditional cakes پیدا کردم. بیش از ۱۰ سال می شود که این کتاب را گرفته ام اما هیچگاه دستور های آنرا امتحان نکرده بودم.  یک روز در فروشگاهی مشغول خرید بودم  متوجه ترجمه ی همان کتاب خودم شدم و تصمیم گرفتم سراغ کتاب خاک خورده ام بروم و دستورات کتاب را امتحان کنم. موقع ورق زدن چشمم به این دستور عالی کیک پرتقالی افتاد به اسم: کیک کوگلهوف پرتقالی. در مواد لازم کیک اصلا نشانی از مخمر نبود. تعجب کردم اما بعد فهمیدم که قناد آن کتاب به دلیل استفاده از قالب کوگلهوف آنرا کیک کوگلهوف نامیده است.

من هم با حفظ تمام حقوق آن قناد، کیک کوگلهوف پرتقالی را خدمت شما عرضه می کنم:
مواد لازم:
•        ۲۲۵ گرم کره
•        ۲۲۵ گرم شکر
•         ۴ عدد تخم مرغ، زرده از سفیده تخم مرغ جدا شود
•         ۴۲۵   گرم آرد
•        مقدار خیلی خیلی کمی نمک ( یک پینچ)
•        ۳    قاشق چایخوری بکینگ پودر
•        ۳۰۰ میلی لیتر آب پرتقال تازه
•         ۱     قاشق غذاخوری عرق بهار نارنج
•        ۱ ق چ رنده ی ریز پوست پرتقال

جهت تهیه شربت پرتقال:
•     ۲۰۰ میلی لیتر آب پرتقال
•     ۲۰۰ گرم شکر
طرز تهیه:
ابتدا قالب مناسب خود را که ترجیحا قالب کوگلهوف با قطر ۱۰ سانتی متر باشد را با کمی کره چرب نمایید و سپس آرد پاشی کنید. اگر قالب مخصوص ندارید می توانید از یک قالب عمیق گرد یا قالب عمیق بوند کیک استفاده نمایید. اگر قالب بوند کیک ندارید می توانید از قالب معمولی دیواره بلند گرد استفاده کرده و در وسط قالب یک لیوان بلند آلومینیومی یا استیل قرار دهید.
البته شما  می توانید از قالبهای مافین هم استفاده کنید.

orange-kg11در یک کاسه بزرگ کره و شکر را با هم مخلوط کنید تا وقتیکه مایه ی روشن و نرمی بدست آید. سپس زرده های تخم مرغ را یکی یکی اضافه کنید و هر بار با همزن مخلوط کنید تا کاملا مواد با یکدیگر مخلوط شوند. آرد و نمک و بکینگ پودر را با هم  در یک ظرف دیگر الک کنید. به آرامی  مواد خشک ( مخلوط ارد و نمک و بکینگ پودر) و  آب پرتقال را به صورت یکی درمیان  به مخلوط کره و شکر و زرده های تخم مرغ را اضافه کنید. بدین ترتیب که ابتدا قسمتی از آرد سپس قسمتی آب پرتقال را اضافه کنید و هر بار با یک قاشق چوبی یا اسپاتول ( لیسک) مواد را در هم بیامیزید به اصطلاح فولد کنید. سعی کنید هیج گونه عجله و سرعتی در این عمل به هم زدن یا فولد کردن مواد در هم دیگر توسط لیسک یا قاشق چوبی نداشته باشید و کاملا به آرامی این کار را انجام دهید. در این مرحله عرق بهار نارنج و رنده پوست پرتقال را اضافه کنید.

orange-kugelhopf-1سفیده های تخم مرغ را در یک ظرف مناسب با همزن با درجه ی تند  و سریع هم بزنید تا به مرحله ی سافت پیک برسد توجه داشته باشید که سافت پیک با استیف پیک فرق دارد.  سفیده زده شده را در هشت مرحله به مایه ی کیک اضافه کنیدو با لیسک یا قاشق هم بزنید.

مایه ی کیک را در قالب از قبل آماده شده ریخته و در فر از قبل گرم شده در طبقه وسط فر قرار دهید و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۵۰ تا ۵۵ دقیقه بپزید یا تا وقتیکه اگر یک سیخ چوبی یا خلال دندان وسط کیک فرو کردید درهنگام بیرون آوردن کاملا پاک باشد و چیزی به آن نچسبیده باشد.

camp-pic-31برای درست کردن شربت،  آب پرتقال و شکر را در یک شیرجوش به جوش آورده سپس شعله ی گاز را کم کرده  اجازه دهید برای ۵ دقیقه روی حرارت کم  بماند.  کیک را بعد از پختن از فر بیرون اورده و با همان قالب به مدت ۱۰ دقیقه   روی یک شبکه فلزی قرار دهید خنک شود.  بعد روی کیک را با چنگال یا با هما سیخ های چوبی یا خلال دندان نازک  سوراخ سوراخ کرده و نصفی از  شربت را با برس روی کیک بدهید. بعد از شربت دادن روی کیک، دوباره کیک را  برای مدتی روی همان شبکه فلزی قرار دهید تا کاملا خنک شود. سپس کیک را از قالب بیرون آورده و با برس نصف دیگر شربت را روی قسمت های برگردان شده ی کیک بمالید.

orange-kg-cutکیک پرتقال شما آماده سرو می باشد ! گرم یا سرد فرقی نمی کند در هر دو حال خوشمزه است. نوش جان و ایام به کامتان

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 Replies to “کیک کوگلهوف پرتقالی”

    • سلام دوست خوبم خیلی خوشحالم که دوست خوبی مثل شما سر میزنه به من و جویای احوال من هست شرمنده کردید ممنون از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*