طرز تهیه ورقه پوپیا Popiah skin

popiah-5پوپیا Popiah  یکی از غذاهای کشورهای  آسیای جنوب شرقی می باشد و مشابه همان سپیرینگ رول معروف  است که در دنیا طرفداران بسیاری دارد. برای درست کردن پوپیا (طرز تهیه پوپیا در پست بعدی انشاءالله) به ورقه های نازکی که از آرد برنج یا آرد معمولی استفاده می شود  نیاز داریم. این ورقه های نازک  را پوست پوپیا هم می نامند. شما می توانید ورقه ها ی پوپیا را در خانه تهیه کنید. البته درست کردن این ورقه های نازک  ترفندهای خاصی دارد که اگرندانید بدون اغراق بگویم که درست کردن آنها از حوصله برترین  کارها می شود درست مثل تجربه  اول من که آشپزخانه میدان جنگ بین من و این خمیر بد بدن و ماهیتابه داغ شده بود. من درست کردن خمیر پوپیا یا پوپیاه را در ویدیوهای مختلف یوتیوب دیدم و درست همان روش سرآشپزهای خانگی و حرفه ای چینی را اجرا کردم اما نشد که نشد غافل از اینکه برخی از نکات پخت اصلا نشان داده نشده بود شاید هم در ادیت و ویرایش ویدیویی از بین رفته بود.  البته بعد از تلاش و  تغییرات استراتژیک در طرز تهیه  بالاخره آنچه باید میشد شد اما بسیار زمان بر بود . در پایان تجربه ی اول  اجاق گاز،  روی تخته برد آشپزخانه و ظروف مختلف همگی آغشته به خمیر بسیار چسبنده ای شده بودند انگاری که چندین نفر در آشپزخانه  با گلوله های خمیر چسبدار مشغول جنگ شده باشند به قول خواهرم آشپزخانه مثال زمین خمیر بال بر وزن پینت بال شده بود. . این قسمت دلهره آور پخت ورقه ها بود که خوشبختانه از این به بعد داستان طرز تهیه ورقه های پوپیاه شیرین می شود زیرا با ترفند هایی که در تجربه اول کسب کرده و  بارها آنها را امتحان کرده ام تهیه ورقه پوپیاه  Popiah skin  یا Popiah wrap (پوپیاه رّپ) برای شما نیز مثل خودم تا حدی آسان می شود.  باید خاطر نشان شوم که در آوردن خمیر های بسیار نازک  یک شکل و یکدست  با یکی دوبار تمرین بدست نمی آید ودر طی ماه ها تمرین کسب خواهد شد.

popiah-3مواد لازم :

  • آرد  معمولی  ۵۰۰ گرم
  • آب  ۴۵۰ میلی لیتر
  • نمک  یک ق چ

طرز تهیه:

ابتدا نمک را در آب حل کرده سپس به آرد اضافه نمایید  و مخلوط کنید تا یک خمیر آبکی ضخیمی تولید شود.  از اینجا به بعد کمی زور بازو و کار دست می خواهد هر چند می توانید خمیر را بوسیله ماشین همزن با تیغه ها مخصوص همزن خمیر درست کنید من در پست های بعدی طرز تهیه آنرا با تصویر نشان خواهم داد اما فعلا به روش دستی اکتفا می کنم که عالمگیرترین روش است.

popiah-skin1در این قسمت آستینها را بالا زده و دست خود را در خمیر فرو ببرید خمیر را مشت مشت چنگ زده و به سمت عمودی به بالا کشیده و به ظرف پرتاب کنید  درست مثل چنگک های خمیر زن ماشین و یا بیل مکانیکی  این کار را به طور متناوب انجام دهید تا جاییکه خمیر خود را گرفته و حالت الاستیک به خود بگیرد. خمیر با اینکه الاستیک است اما قابل وردنه زدن نیست ولی اگر دست خود را روی خمیر بزنید و بردارید به دست شما نمی چسبد. در این قسمت روی ظرف را با سلفون کشیده و برای چندین ساعت یا یک شب در یخچال قرار دهید. تا اینجا آسان بود نه؟

روز بعد:

حالا قسمت اصلی و شیطنت آمیز در عین حال سرگرم کننده ی کار شروع می شود.

popiah-skin-makingاول یک مشت از خمیر را برداشته به صورتی که در عکس می بینید،  خمیر الاستیک به دستتان خواهد چسبید نگران نباشید خاصیت این خمیر اینگونه است سپس با دست دیگر ماهیتابه مناسب را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا کمی داغ شود  نکته مهم کار اینجاست که ماهیتابه داغ داغ نشود زیرا کاری که قرار است انجام دهیم اینست که خمیر مشت شده را یکباره به صورت دایره ی پهن روی ماهیتابه می چرخانیم وسریع دست و خمیر مشت شده را بالا می کشیم. در این حالت فقط یک پوسته ی نازکی از خمیر روی ماهیتابه کمی داغ می چسبد  اگر ماهیتابه زیادی داغ باشد هنگامی که دستمان را بالا میکشیم  ورقه ی خمیر چسبیده به ماهیتابه نیز همراه با دستمان جدا شده و به مشت خمیرمان می چسبد و شما مجبور خواهید بود تا ورقه پخته شده را از خمیر جدا کرده و آنرا دور بریزید. خوب حالا اگر کارتان را درست انجام داده باشید بعد از چند ثانیه ورقه ی نازک کرپ مانند را با دست تمیزتان از روی ماهیتابه برداشته ودر ظرفی قرار داده و روی آنرا کمی آرد نشاسته بپاشید تا ورقه ی بعدی را که روی آن قرار می دهید به هم نچسبند.  اینها همه مهارت استفاده از دو دست در آشپزی می باشد که آسیاییها در این کار استاد هستند.

نکته ۱: ممکن است هنگامی که خمیر را روی ماهیتابه می چسبانید و برمی دارید در بعضی قسمتهای پوسته ی خمیری چسبیده به کف ماهیتابه، گلوله های خمیری بیشتری بچسبد و یک سری از قسمتها کلفت تر شود شما می توانید با انگشت آن گلوله ها را جدا کندی یا روی گلوله ها فشار دهید تا نازکتر شوند.

نکته۲: من در ابتدا خمیر زیادی هدر دادم البته خمیرهای هدر داده شده را دور نریختم و آنها را کمی خیس کرده و آرد پاشی کردم و ورز دادم و با وردنه به صورت خمیر نازکی پهن کردم و برای درست کردن پیراشکی استفاده کردم.

نکته ۳: این نکته از نکته اول مهمتر است زیرا اگر این نکته را رعایت کنید کارتان به انجام نکته دوم نخواهد کشید. برای اینکه کارتان خراب نشود دو عدد ماهیتابه در دسترس داشته باشید که بتوانید ماهیتابه ها را مرتب جایگزین کنید . بدین صورت که ابتدا یک ماهیتابه را کمی گرم کنید توجه کنید که فقط کمی گرم شده باشد تا یک ورقه نازک خمیر روی آن بچسبد و شما بتوانید راحت تر دست خود را دایره وار حرکت دهید و هنگام بلند کردن سریع دست،  خمیر چسبیده به ماهیتابه به خمیر دستتان نچسبد. بعد از چند ثانیه ورقه را از کف ماهیتابه برداشته و ماهیتابه را کنار بگذارید و ماهیتابه دوم را روی حرارت بگذارید باز تکرار و تاکید  می کنم ماهیتابه زیاد داغ نشده باشد بلکه فقط کمی گرم شده باشد. اگر از یک ماهیتابه استفاده می کنید بعد ار هربار پهن کردن خمیر  ماهیتابه را از روی حرارت برداشته بگذارید کمی خنک شود بعد خمیر را روی آن به روش گفته شده پهن کنید.

popiah-skinورقه های بدست آمده بسیار نازک هستند اگر هم کمی ضخیم تر از نازک شد عیبی ندارد زیاد سخت نگیرید. 🙂

با این مقدار حدود ۳۰ عدد ورقه خواهید داشت یا حتی بیشتر. انشالله در پست بعدی طرز تهیه خود غذای پوپیا یا پوپیاه یا پوه پیا  را به شما آموزش خواهم داد  شما می توانید ورقه ها را از قبل درست کرده و فریز کنید اما یادتان باشد که لای آنها را حتما آرد نشاسته بپاشید و سلفون پیچ کرده در فریزر قرار دهید اما بهتراست که تازه مصرف شود.

spring-roll-2پخت و پزتان شیرین و گوارا باد

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*