رب فلفل قرمز

IMG_20140922_180838  پس از رب گوجه فرنگی، رب فلفل قرمز از کارامد ترین رب ها به حساب می رود البته نه در هر آشپزخانه ای بلکه در آشپزخانه ما و امثال ما که فلفل دوست هستند. رب فلفل در انواع غذاهایی که بشود در آنها از فلفل استفاده کرد کاربرد دارد از یک  نیمروی ساده صبحانه گرفته تا  خورشت ها و پلوها ی گوناگون. به طور کل رب درست کردن خودش عالمی دارد من عاشق درست کردن رب گوجه فرنگی در خانه بودم و هنوز هم هستم، بوی رب تازه که در حال قُل قُل زدن روی گاز یا هیزم است آدم را به فضای غیر از شهر و دودش می برد، مخصوصا اگر ساکن تهران باشید آماده کردن رب و آبغوره حال و هوای دیگری دارد. البته این قبیل کارها کاری بس پر زحمت است اما به زحمتش می ارزد زیرا اگر یک کار گروهی خانوادگی باشد دو سه روزی فضای شاد دور هم بودن را فرا هم می آورد اگر هم که فردی باشد بیرون آمدن از لاک کارهای روزمره آشپزخانه و تهیه مواد اولیه خانگی سالم، لذت بخش است . هنوز هم پس از سپری شدن چند ده سال واندی از عمرم،  پرش حبا بهای رب در حال جوش و ترکاندن حبابها روی رب برایم  تفریح است حتی اگر تمیز کاری بعدی اش کفری ام کند و یا  خوردن رب تازه و داغ  لب سوز خوشمزه لذتی مثل خوردن لواشک است. شاید بگویید رب گوجه فرنگی با  رب فلفل فرق می کند و بوی رب گوجه فرنگی را در خانه پخش نمی کند  اما همانطور که از قدیم گفته اند هر گلی عطر خودش را دارد و به همان اندازه لذیذ است.  این رب می تواند شیرین یا تند باشد. تند و تیزی  رب بسته به نوع فلفل قرمز دارد اگر فلفل تند انتخاب کنید رب تندی خواهید داشت اگر فلفل شیرین قزمز داشته باشید ربی شیرین خواهید داشت. ما به سبب تحمل بالای تندی فلفل  ترجیح می دهیم رب فلفل کمی تند باشد  حالا دیگر انتخاب با شماست. کمی تا قسمتی تندی،  رب را خوشمزه تر می کند پس توصیه می کنم از تندی فلفل نهراسید.

IMG_20140922_120745این فلفل های قزمز خوشرنگ در خطه ی آذربایجان به عمل آورده شده اند . امسال اوایل مهر ماه سفری به شهرستان ارومیه داشتیم  . در این سفر علاوه بر صله رحم ، قسمت شد تا کمی هم رب فلفل درست کنیم. برخی می گویند فلفل معده شان را آزار می دهد  و یا اینکه فلفل دردسر ساز است. اما باید بگویم همانقدر که کسی از خواص فلفل ذکر شده در بسیاری از مقالات علمی و پژوهشی در رفع بسیار ی از بیماری ها من جمله درد های مفصلی  درد معده  و مری  و غیره   مطمئن نیست  به خواص بد آن  هم که می گویند باعث معده درد و سر درد است اصلا نمی شود اطمینان کرد الا اینکه کسی به فلفل و کپسیکوم حساسیت داشته باشد.

طرز تهیه:

فلفل ها را ابتدا بشوئید و سپس سر فلفل ها و ساقه آنرا ببرید.

ghaza-1بعد از زدن سر آنها  درون فلفل ها را طبق تصویر بالا تمیز کنید . سپس گوشت فلفل را جدا کرده و چرخ نمایید.

Collages10بعد از چرخ کردن فلفل؛ فلفل چرخ شده را با کمی نمک  روی حرارت قزار دهید تا وقتیکه آب ان تبخیر شده و غلیظ شود. بعد از اینکه کاملا غلیظ شد از روی حرارت برداشته  و بعد از اینکه تا حدی خنک شد رب را داخل شیشه های تمیز بریزید. در شیشه ها را بسته و آنها را در یک قابلمه پر آب بگذارید.  شیشه های فلفل را به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه پاستوریزه کنید. متاسفانه نتوانستم از مرحله پاستوریزه شدن عکسی بگیرم  اما خوشبختانه شما با این روش آشنایی دارید . برای آشنایی با  روش پاستوریزه کردن شما می توانید به پست تهیه کمپوت هلو  یا آلبالو رجوع کنید. پاستوریزه کردن سبب  ماندگاری طولانی رب می شود مخصوصا اگر جزو افرادی هستید که رژیم کم نمک دارند. اگر روش پاستوریزه کردن را دوست نداشتید باید نمک بیشتری به رب اضافه کنید .  امیدوارم دستور تهیه رب فلفل قابل توجه گرانقدرتان بوده باشد.

موید و موفق باشید.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Replies to “رب فلفل قرمز”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*