مرغ شکم پر با رب انار و ترخون

DSC03023شنیده اید که می گویند روی فلان کار چله افتاده ، بروزرسانی این سایت هم مصداق این مثل شده ،  این روزها مشغله های زندگی  نه تنها امان مرا بلکه همه را گرفتار کرده است پس دیگر سرتان را با آه و اوه ها و آخ و اوخ های ملال آور درد نمی آورم اما بالاخره چله اش را شکستم و به فضای دوست داشتنی وبلاگ نویسی برگشتم. هنگامی که وارد بخش ویرایش نوشته ها شدم دیدم چندین پیش نویس از مدتها قبل ناتمام مانده و همینطرر خاک می خورند. بنابراین تصمیم گرفتم از مرغ شکم پر شروع کنم که تقریبا دو سال پیش آنرا آماده کرده بودم ولی از بس که دیر به دیر می آیم عکس ها یی که در طی دو سال گذشته آپلود کرده ام  همگی در گوشه ای از سایت افتاده و خاک می خورند.  مثل عکس این مرغ شکم پر که دیگر وقتش شده تا گرد گیری شده  و به نمایش گذاشته شود.

تصور بر این است که مرغ شکم پر یک غذای آنچنانی و پرطمطراق برای از ما بهتران است اما چه اشکالی دارد سالی یکبار خودمان بشویم از آن آشپزهای حسابی و سوری به سفره خانه مان دهیم با اینکه می دانم با این شرایط بد اقتصادی که همه ی اقلام با دلار محاسبه می شود  حتی مرغ بی پروبال  نیز پر پرواز در آورده و از سفره های خیلی هامان پر کشیده  با این حال حاشا به غیرت مرغ که لا اقل  در این زمانه  حافظ منافع مهمان است و آبرودار مهمان دار! خلاصه اینکه  باز هم روی گوشت مرغ ، سفید که  می شود روی آن  حساب کرد تا گوشت های دیگر لا اقل جیب مبارکمان را کمتر خالی میکند.

و اما موادی که برای تهیه این غذا مصرف می شود به قرار زیر است:

یک عدد مرغ  ترجیحا سایز کوچک یا متوسط

سبزی ترخون  و یا می توانید سبزی ترخون را حذف کنید  ( در صورت استفاده: ۱۰۰ گرم یا یک دسته کوچک  از همان دسته های سبزی که سبزی فروش ها پاک کرده و در دسته های بسیار کوچک مرتب کرده و به قیمت دویست تومان) می فروشند )

کره به مقدار کافی

رب انار  سه  ق غ

زعفران  نمک فلفل سیاه

ررشک   سه ق غ

گردوی خرد شده  سه تا چهار ق غ

آب نارنج یا پرتقال یا لیموی تازه  دو تا سه ق غ

پیاز دو تا سه عدد متوسط خرد شده

DSC03012طرز تهیه:

ابتدا شکم مرغ را کاملا تمیز کرده و مرغ را بشویید. سپس مرغ را  با زعفران و نمک و فلفل به میزان دلخواه خودتان آغشته کنید و بعد از گذشت چند دقیقه ای  یک عدد پیار را خرد کرده و روی مرغ بریزید . سپس آب لیمو ی تازه یا نارنج یا می توانید از پرتقال استفاده کنید روی مرغ آغشته به مواد بریزید و حتی سعی کنید داخل شکم مرغ نیز آب لیمو یا نارنج و یا پرتقال بریزید . اجازه دهید برای دو یا سه ساعتی مرغ در مواد مانده و طعم دار شود.

در همین حین  گردو ی خرد شده  دو ق غ رب انار  زرشک و سبزی ترخون را با همدیگر درون بک کاسه مناسب مخلوط کنید. سپس بعد از اینکه مرغ خوب طعم دار شد آنرا خشک کرده و درون یک قابلمه تمام اطراف آنرا سرخ می کنیم. سرخ کردن باعث می شود تا بعد ها در هنگام پخت گوشت مرغ وا نرود و سفت تر شود.

DSC03015ظرف مناسبی برای گذاشتن مرغ درون فر انتخاب کرده و پیاز باقیمانده را در کف ظرف خرد کرده و کمی کره و روغن زیتون به پیاز کف ظرف  اضافه کنید. سپس مرغ سرخ شده را در ظرف روی پیاز ها بگذارید و سعی کنید تمام مرغ را به کره اغشته کنید . کره های خرد شده را نیز مابین ران و چناغ سینه مرغ بگذارید و یا حتی زیر پوست مرغ را نیز می توانید به کره آغشته کنید. مخلوط گردو و ترخون و زرشک را داخل شکم مرغ بگذارید و شکم مرغ را با نخ و سوزن بدوزید تا مواد به بیرون نزند.  با یک نخ کلفت لحاف دوزی ساق های پای مرغ را به یکدیگر گره بزنید. DSC03018

و روی مرغ را کمی از سبزی ترخون  و زرشک باقیماده بریزید.

DSC03019

روی ظرف را با فویل بپوشانید و در طبقه وسط فر در دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. در این شرایط مرغ  حدود دو تا سه ساعت نیاز به پخت دارد. در این حین می توانید مرغ را بازرسی کرده و آنرا برگردانید تا از همه طرف خوب پخته و خوشرنگ شود شما می توانید سبزیها و پیاز ها را اگر لازم دیدید از مرغ جدا کنید تا نسوزند.  بعد از دو یا سه ساعت اب مرغ ته کشیده و بعد از تست کردن گوشت مرغ می توانید مرغ را سرو نمایید. تست کردن را می توانید با فرو کردن سیخ چوبی در ران یا سینه مرغ بدون آسیب رساندن به بافت مرغ انجام دهید. بدین صورت که سیخ چوبی در مرغ پخته به راحتی فرو می رود.

DSC03022

اینهم از مرغ شکم پر  خوشمزه پر عطر و بو

نوش جان و ایام به کام

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

18 Replies to “مرغ شکم پر با رب انار و ترخون”

  1. نوش جون.
    هوس کردم خیلی وقته درست نکردم و تازگی توی یکیک دو تا وبم دیدم و یادم افتاد که شیش هفت ماهی هست درست نکردم…

    ممنون یاد آوری خوبی بود.
    راستی خوش اومدی.

    غیبتت طولانی شده بودااااااااااااا

    • ممنون از شما با چشمای خوشگلتون می بینید راستش رو بخواهید بله مزه ی خیلی خوب و بوی خیلی خوبی هم داره مطمئن هستم که خودتون استاد هستید و بهتراز این رو درست می کنید

  2. يادت نرود كه ياد تو در ياد است *آبـادى دل بـــراى تــــــــــو آبـــاد اســت

    از يــاد نبر دل حقيرم اى دوست *در اين دل من هميشه يادت ياد است
    (ارزومند ارزوهایت [قلب][بوسه])

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*