کیک پنیر (چیز کیک) ابروباد

P1030145کیک پنیر یا به قول فرنگی ها  چیز کیک  و خانواده ای که پنیر خور نیستند!!! ما شاید پنیر خور نباشیم اما پنیر خورها را دوست میداریم برای همین این پست را به چیز کیک خورهای قهار هدیه می کنم.  اما بگذارید اعتراف کوچکی بکنم آنهم اینکه منی که میانه ای با این جور ” چیز” ها ندارم و کمتر سراغ کیک های چرب و چیلی می روم  اگر بگویم صد دل که گزاف گفته ام اما یک دل عاشق بافت و مزه ی این کیک شدم و تصمیم گرفتم  هر از چند گاهی راهم را بیراه کنم و سری هم به دستورهای کیک های پنیری بزنم و دستهایم را آلوده به گناه پختن کیک های به شدت غیر رژیمی پنیری کنم . من خودم از کار با پنیر خامه ای خوشم می آید واز آن گه گداری در تزئین ها ااستفاده می کنم زیرا کرم پنیر خامه ای بی نظیر است و هیچ وقت مرا نا امید نمی کند . واما کیک های پنیری دو نوع هستند کیک های پختنی و کیک های غیر پختنی . در آوردن کیک های غیر پختنی بسیار اسان است اما انواع پختنی چیز کیک کمی حوصله می خواهد. من از دستور چیزکیک نیویورک  استفاده کرده ام ولی  تغییراتی  در مواد لازم  دادم و به جای رویه ی خامه ای کیک  از مربا استفاده کردم.

مواد لازم:

مواد فیلینگ یا داخل چیز کیک

  • پنیرخامه ای من از لبنه استفاده کردم  ۷۵۰ گرم
  • ۳/۴ پیمانه شکر
  • ۴ عدد تخم مرغ
  • رنده پوست لیمو یک ق غ
  • خامه نیم پیمانه
  • آرد  ۳ ق غ
  • وانیل ۱ ق چ
  • مربای تمشک یا هر مربای دلخواه دیگر ۳ ق غ

مواد پایه یا کراست کیک:

  • یک بسته بیسکوییت دایجستیو
  • ۱۰۰ گرم بادام بدون نمک بوداده
  • ۱۰۰ گرم گردو بوداده
  • کره آب شده  ۱۰۰ گرم

روش تهیه:

ابتدا کف یک قالب کمربندی ۲۰ تا ۲۲ سانتی متری را چرب کنید و سپس بیسکوییت دیجستیو را خرد کنید برای خرد کردن بیسکوییت ها می توانید از خردکن برقی یا همان غذاساز استفاده کنید و یا به صورت دستی بیسکوییت ها را در کیسه ای ریخته و با وردنه روی بیسکوییت ها بکشید ، یا اینکه روی بیسکوییت ها بکوبید و آنها را کاملا خرد کنید. بعد در ظرفی بیسکوییت های خرد شده بادام و گردوی خرد شده و تفت داده شده را با یکدیگر مخلوط کنید توجه داشته باشید همه این مواد باید کاملا خرد شده باشند مثل خرده های شن یا کمی بزرگتر ازدانه های شن. گردو و بادام را نیز خوب تفت دهید تا بوی بادام و گردو کاملا احساس شود . البته مواظب باشید بادام و گردو نسوزند. بعد از مخلوط کردن مواد در یک کاسه  مناسب کره ی ذوب شده را روی آنها می ریزیم . کره ذرات بیسکوییت و گردو و بادام را به یکدیگر می چسباند. اگر چسبندگی کافی نبود کمی کره مذاب مخلوط نمایید و اگر فکر می کنید مخلوط بیسکوییت زیادی روان است کمی خرده بیسکوییت اضافه کنید . اندازه مناسب چسبندگی را می توانید با دستتان امتحان کنید کمی از مواد کراست را بردارید و فشار دهید  اگر مواد خوب به یکدیگر چسبیدند  کراست شما آماده پهن شدن در کف و دیواره ی قالب است. مخلوط بیسکوییت را با کف دست روی کف قالب  پهن کنید و تا ۲/۵ سانتی متر از دیواره قالب را نیز بپوشانید. قالب را به مدت یک ساعت در یخچال قراردهید. در این بین مواد فیلینگ را آماده کنید:

شکر، آرد و پنیر خامه ای را با هم مخلوط کنید  تا مایه ی نسبتا نرم و همگنی داشته باشید دو تا سه دقیقه با سرعت بالای همزن برقی کافی خواهد بود. سپس تخم مرغ ها را  تک تک اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن تمام مواد را خوب هم بزنید . یعد رنده پوست لیمو و وانیل را اضافه کنید و مواد را دوباره مخلوط نمایید. بعد از یکساعت قالب را از یخچال خارج کرده و فیلینگ را روی کراست بریزید . مربای تمشک را کمی داغ کرده تا روان تر شود بعد مربا را با قاشق روی مواد فیلینگ می ریزید و با یک قاشق یا سیخ چوبی شکلهای ابر و باد ایجا می کنید. دور قالب را با فویل آلومینیوم بپوشانید و آنرا داخل یک ظرفی که تا نیمه آب  کرده اید قرار دهید  این عمل باعث می شود تا کیک در هنگام پخت ترک برندارد فویل را خوب دور قالب بپیچید تا آب داخل قالب نفوذ نکند.

cheese cake1ظرف را در طبقه وسط فر ی که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن شده  بگذارید و تا ۱۵ دقیقه با دمای بالا بپزید بعد از ۱۵ دقیقه دمای فر را کمتر کرده اجازه دهید  تا وقتی که مواد فیلینگ سفت شود با آن دمای کم مثلا ۱۳۰ درجه سانتی گراد بپزد. زمان پخت زیاد است یک چیزی در حدود یک تا یک ساعت و نیم . البته منظور از سفت شدن یعنی کناره های کیک سفت است و اگر خلال دندان را فرو کنید هنگام بیرون آوردن تمیز باشد ولی وسط کیک کمی لرزان است مثل زله نیم بند ، در این حالت فر را خاموش کرده و در را باز بگذارید اما کیک را خارج نکنید. بعد از یکساعت کیک را از فر بیرون آورده و روی شبکه فلزی بگذارید تا خنک شود سپس می توانید با دو کفکیر مناسب بلند کردن کیک کیک را روی ظرف مخصوص سرو منتقل کنید بدینصورت که دو کفگیر را به ارامی به زیر کراست بلغزانید بدون اینکه کراست بشکند و انرا به آرامی بلند کرده و روی بشقاب سرو قرار دهید یا اینکه با همان کف قالب کمربندی داخل یخچال بگذارید. ظرف مناسبی روی کیک قرار دهید تا بوی یخچال را نگیرد .

chesse cake2

در مورد فریز کردن باید بگویم من از فریز شده کیک بیشتر خوشم آمد زیرا عاشق بستنی هستم . طریقه فریز کردن آن به این صورت است :

اسلایس های کیک را برای مدتی داخل فریزر قراردهید تا خوب یخ زده شود سپس از فریزر خارج کرده و  فویل پیچ کنید بو داخل یک کیسه فریزر بگذارید کیسه را خوب گره بزنید و داخل فریزر قرار دهید. این کیک را می توانید تا سه ماه فریز کنید .

نوش جان و ایام به کام!

 

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 Replies to “کیک پنیر (چیز کیک) ابروباد”

  1. سلام عزیزم
    شما خیلی به من لطف دارید نازنینم
    من هم خیلی زیاد از دستپخت و سلیقه شما استفاده می کنم
    پایدار وموفق باشید

  2. چه كردي قناد باشي عزيز
    بدجور دلمان خواست
    البته خيلي وقت پيشا يه همچين طرحي البته با ورژن رزيمي درست كردم و جاتون خالي بدك نبود (تو منوي رزيمي ها بريد ميبينيدش) ولي با دستور شما هم بايد درست كنم (البته با دستور شما خيلي چيزها بايد درست كنم) (:
    راستي شما از دستور آنا استفاده كرديد؟
    دوستتون دارم دوست هنرمند و خوش بيانم

    • ای با با اکرم خانوم هنرمند این کارها که در برابر کارایی که شما ارائه می دید چیزی نیست رفتم و دستور رو پیدا کردم خیلی خوشم اومد و حتما درستش می کنم چون دستورش باب طبع ماست ممنون از راهنماییتون
      من کتابی دارم به اسم بیکینگ بای بل که تقریبا همه چیز داره این دستور رو از اونجا برداشتم ولی عوضش کردم کمی

    • بادام معمولی لازم نیست حتی پوستش کنده شده فقط باید بادام خوب بوداده شه بله خوب پنیز ماسکارپونه هم می تونید استفاده کنید ولی ماسکارپونه که خیلی خامه ای تر از لبنه هستش یعنی مزش خیلی خامه ای تره چون پایه ی ماسکارپونه خامه هستش و البته با ماسکارپونه خوشمزه تر باید باشه من البته با ماست چکیده هم پختم به همون دلیلی که در خانه پنیر خور کمه

  3. این مدت که من نبودم خونه مجازی شما چه خبرها که نبوده وای دلم رفت با این رنگ و روی قشنگ دست گلتون درد نکنه این چیز کیک خوردن داره .

    • سلام
      زمان پخت کیک های این مدلی علی الخصوص کیک پنیر در فر زیاد هست چیزی در حدود یک و نیم ساعت و یا حتی بیشتر اگر به دستور پخت دقت کنید و دما های فر رو طبق زمان بندی که گفتم رعایت کنید حتما کیک وسطش می پزه شما احتمالا زود کیک رو برداشتین اگر دیدید نپخته وسطش باید برگردونید توی فر و تا وقتی که وسطش می پزه داخل فر باشه و حتما داخل آب قرار دهید بهمون شکلی که در عکس نوشته می بینید و همون میزانی که توضیح دادم فرها ی مختلف از لحاظ عایق بندی و اینها با هم فرق دارند پس زمان بندی و دمای فر هم فرق می کند که انشالله با تجربه ی خودتون از فر خودتون تنظیم دما و زمان پخت دستتون میاد موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*