کیک فنجانی لبو

cupcake-laboo3یادش بخیر پاییز ها و زمستانهایی که سر هر چهار راه و گذری چرخ دستی های لبو فروشی ها دیده می شدند اما حالا به ندرت مگر در میادین مشهور و پر رفت و آمد شهر  یکی دوتایی پیدا  شوند.  هر چند من خودم زیاد اهل خرید از این لبوفروشی ها خصوصا آندسته که لبو ها را لای روزنامه های کهنه می پیچیدند و یا آنهایی که  لبوی داغ را در کیسه نایلونی دست مردم می دهند نبوده ام و نیستم. اما از بوی لبوهای قرمز بخار پزشده روی چرخ ها خوشم می آمده و می آید. به نظر من این لبوفروشی ها چهره ی دیگری به گذرگاه های شهری می دهند یک حس غریبی که خوشایند است. به قولی تهران قدیم را تداعی می کند. خیلی از ماها تهران قدیم را ندیده ایم اما باز هم احساس دوستی و صمیمیت با آن چهره ی قدیم شهررا داریم. وقتی من دبستانی بودم مدرسه که تعطیل می شد جلوی در مدرسه دو سه تایی از این دست فروش ها، من جمله دو لبو فروش حی و حاضر آماده رقابت برای فروش بودند شاید هم بیشتر آماده ی جر و بحث با بابای مدرسه ، زیرا  بابای مدرسه دستور اکید از طرف مدیر مان داشت تا با دست فروش ها ی جلوی مدرسه مبارزه کند و آنها را از جلوی مدرسه بتاراند که البته کار درستی به نظر می رسید. از همان در مدرسه تا خانه مان  که یک چهار راه فاصله داشت سه یا چهار لبو و باقالی فروش بودند. بدون اغراق خدمتتان عرض می کنم  ازاواسط پاییز تا اسفند ماه  راه مدرسه مان پرمی شد از بوی لبو و باقالی بخار پز شده، برای همین من زمستان که می شد نام این گذر را گذر لبو می گذاشتم. چند وقت پیش از یکی از میدانهای شهر رد می شدم که بوی لبو خاطره گذر لبو را برایم زنده کرد  همانجا تصمیم گرفتم مقداری لبو بخرم. وقتی به خانه رسیدم دیگر لبوها سرد شده بودند  لبوی داغ مزه ی دیگری دارد بنابراین لبوی سرد شده را پوره کردم و با پوره ی درست شده کاپ کیک یا کیک فنجانی لبو یا همان چغندر قرمز پختم که دستورش را برای شما عزیزان هدیه می کنم:

مواد لازم:

  • ۱/۲ و ۲ پیمانه آرد کیک
  • ۳ ق غ پودر کاکائو
  • ۱ ق چ نمک
  • ۲ ق چ بیکینگ پودر
  • ۱ ق غ وانیل شکری یا وانیل مایع  اگر از وانیل خالص استفاده می کنید توجه داشته باشید که نصف ق غ  وانیل اضافه کنید زیرا وانیل خالص طعم تلخ تری نسبت به وانیل شکری یا وانیل مایع یا اسانس وانیل دارد.
  • ۲ و ۱/۲ پیمانه شکر سفید
  • ۴ عدد تخم مرغ
  • ۱/۲ پیمانه یا ۱۲۵ میلی لیتر باتر میلک ، برای تهیه باترمیلک به برگه ی مواد ی که می شود جایگزین باتر میلک کرد مراجعه نمایید.
  • ۱/۲ پ یا ۱۲۵ گرم ماست ساده
  • ۱ پیمانه پوره لبو.

104_PANA2روش تهیه و پخت:

ابتدا فر را از قبل با دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد روشن کنید. سپس ۱۸ تا ۲۲ عدد قالب کیک فنجانی را با کپسول های مخصوص کیک فنجانی بپوشانید.  لبو ها را در مخلوط کن کاملا پوره کنید اگر پوره کردن کمی سخت بود کمی آب اضافه کنید تا پره ی مخلوط کن براحتی بچرخد. برای یک پیمانه پوره ی لبو شما نیاز به دو عدد لبوی پخته شده بزرگ یا سه عدد لبوی متوسط دارید.

آرد را الک کنید و سپس بکینگ پودر ، نمک و پودر کاکائو را اضافه نمود ه و دوباره این مخلوط را هوادهی کیند که اینکار را با همزن دستی هم می توانید انجام دهید.

کره را با وانیل و شکر مخلوط کرده و آنقدر هم بزنید تا به صورت یک کرم نرم شود. میزان زیاد وانیل شکری یا مایع به این دلیل است که طعم لبو در کیک خنثی شود .  سپس تخم مرغ ها را تک تک اضافه کرده و هر بار با همزن هم بزنید البته مواظب باشید بیش از حد همزده نشوند. سپس باتر میلک ، ماست و پوره را  خوب با یکدیگر مخلوط نمایید تا کاملا پوره  و سایر مواد در یکدیگر حل شوند.

در آخر مواد خشک و تر را یک در میان  روی  مخلوط کره و تخم مرغ بریزید. بدین ترتیب که ابتدا یک قسمت از مخلوط آرد را اضافه کنید و با یک لیسک هم بزنید سپس مخلوط پوره  را اضافه کرده و خوب هم بزنید. سپس قسمت بعدی مخلوط مواد خشک را ریخته و مخلوط کنید . اول با اضافه کردن آرد شروع کرده و با اضافه کردن آرد هم کار مخملوط کردن مواد خشک و تر را به پایان برسانید.

بعد مخلوط بدست آمده را در قالبهای آماده شده بریزید. برای هر قالب دو تا سه ق غ از مایع  و یا یک اسکوپ با استفاده از اسکوپ بستنی… البته بسته به اندازه قالب ها  با استفاده از این مقدار مواد  ۱۸ تا ۲۲ عدد کیک بدست خواهید آورد. یادتان باشد فقط ۲/۳ قالب ها را پر کنید.

امیدوارم  از طعم و رنگ این کیک لذت ببرید.

با آرزوی پخت و پزی شاد و خرم همراه با تندرستی

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 Replies to “کیک فنجانی لبو”

  1. قناد باشی عزیزم تو پست قبلی تون هر کاری کردم صفحه برام باز نشد و نتونستم کامنتی بذارم! الان کلی ذوق کردم که بی هیچ درد سری صفحه باز شد و من تونستم از پست خوبتون استفاده کنم!
    چه ایده جالبی داشتین! دستتون درد نکنه!… راستش تا حالا طعم لبو رو توی کیک تجربه نکردم! باید خیلی متفاوت و به یاد موندنی باشه!
    موقعی که پدرم زنده بودنَ ، یادمه همیشه توی زمستون و برای عصرونه بساط لبو و شلغم تو خونه برقرار بود! الان با خوندن خاطرات قشنگ شما کلی از خاطرات برام زنده شد! یادش بخیر! چقدر زود گذشت!

    • ممنون از شما شبوی نازنین شما همیشه لطف دارید به من به کارهای شما که اصلا نمیرسه ماشالله کارهای شما همه خوشرنگ و خوشمزه هستند
      خدا پدرتون رو رحمت کنه و انشالله روحشون شاد باشه و قرین رحمت بله یاد اون دوران بخیر !

  2. سلام من حدود ۱ ماهه عروسی کردم و جرات کردم وبلاگ بزنم خوشحال میشم اگه به وبم سر بزنی و بهم روحیه بدی تا به کارم ادامه بدم و اگه لینک کنی خیلی خوشحال میشم با تبادل لینک موافقی؟خبرم کن
    راستی کیک با طعم لبو خوشمزه است ؟؟؟؟

    • سلام دوست عزیز من هم خوشحالم که قدم رنجه کردید و به آشپزخانه من سر زدید حتما شما رو لینک می کنم و باید بگم کیک با طعم لبو هم خوشمزس هم کمی تا قسمتی سالم تر از کیک های دیکه

  3. سلام خانم قناد باشی عزیزم
    سال نو مبارک امیدوارم که سال پیش رو سرشار از نشاط و سلامتی برای خودتون و خانواده محترمتون باشه و به تمام آرزوهای قشنگتون برسید همینطور ممنونم از لطفتون انشالله که همه چی درست میشه براتون آرزوی بهترین ها را دارم .

    • سلام شاپرک جان خیلی خوشحال شدم از اینکه خبری از شما شنیدم و خیلی لطف کردید که به من سر زدید انشالله هر جا که هستید سالم و سرحال باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*