کمپوت به و روش استرلیزاسیون کمپوت و کنسرو

P1030993به هم به های قدیم ، به های جدیدی اصلا بو و مزه ندارند. قدیم ها  کافی بود فقط یک عدد به در آشپزخانه باشد و خانه بوی خوش به بگیرد حالا اگر صندوقی از به  هم در خانه داشته باشید حتی اگر دماغتان را هم به صندوق پر بچسبانید به زور شاید نیمچه عطربهی استشمام نمایید. با اینحال من هنوز طرفدار محصولات خالص به هستم بدون هیچ طعم دهنده ی خاصی .  به نظر من بهترین شکل خوردن به  کمپوت به می باشد مخصوصا اگر به روش سوپر بهداشتی تهیه شود و از شیرین کننده هایی مثل عسل استفاده شود. بدون هیج مقدمه ای سراغ تهیه کمپوت به می رویم:

مواد لازم :

  • به  متوسط  دو عدد
  • ۱/۲ پیمانه عسل + دو ق غ عسل
  • ۱ ق غ آب لیموی تازه
  • ۳ لیوان آب

روش تهیه کمپوت به:

به دو روش می توانید کمپوت را تهیه کنید. در قابلمه  روی حرارت مستقیم   و یا در شیشه به صورت طبخ بن ماری  و استرلیزه کردن  که ماندگاری طولانی دارد. سالهای سال است که من در شیشه ها کمپوت درست می کنم و یا رب و کمپوت های میوه های مختلف  را به همین صورتی که قرار است به شما آموزش دهم  استریلیزه می کنم تا ماندگاری طولانی داشته باشد.

نکته: برای استرلیزه کردن خود شیشه هم می توانید مثل روش پایین شیشه را شسته وآنرا در آبی که هم دما با شیشه باشد  بگذارید، شیشه را به صورت افقی بخوابانید تا آب قابلمه درون شیشه رود  و درب فلزی شیشه را نیز در قابلمه بیندازید تا درب نیز استرلیزه شود. صبر کنید تا آب به جوش آید و بعد از جوشیدن آب اجازه دهید به مدت یک ربع شیشه ها در آب در حال جوش باشند. در این روش شیشه و آب با هم از دمای سرد به گرم می روند و تقریبا از ابتدا تا آخر آب و شیشه هم دما هستند بنابراین شیشه به هیچ عنوان نمی شکند لااقل که من تا به حال حتی یک شیشه هم نشکسته ام . البته مراقب باشید از ابتدای کار تا آخر شعله گاز متوسط رو به پایین باشد .

ابتدا پوست میوه را بگیرید و آنرا قاچ قاچ کنید. تخم به را دور نیندازید زیرا خوردنش بسیار مفید است.  روی میوه ها اب لیموی تازه بریزید و خوب قاچ ها را زیرو رو کنید تا اب لیمو به همه ی قاچها برسد. سپس دو قاشق عسل را کمی حرارت غیر مستقیم دهید تا کاملا نرم و روان شود . عسل را روی میوه ها بریزید . در قابلمه ای جداگانه آب و عسل را بجوشانید و به ها را درون آن بریزید  و اجازه دهید کمی نیم پز شوند. . شیشه ی مناسبی انتخاب کرده و با ماده ظرفشویی بشویید و خشک نمایید .   دو قاشق غ از همان آب جوشیده   را درون شیشه بریزید و تکان دهید بعد آنرا دور بریزید. سپس قاچ های به و آب جوشیده عسلی را درون شیشه بریزید در شیشه را ببندید.  در قابلمه یی با دیواره بلند آب بریزید. و یک شبکه فلزی در کف قابلمه بگذارید . من از سبد استیل بخار پز استفاده کرده ام . شما نیز می توانید از یک آبکش پایه دار فلزی یا یک توری یا شبکه فلزی استفاده نمایید . این کار برای آنست که کف شیشه با کف قابلمه در تماس نباشد.

P1030917

توجه داشته باشید که قابلمه را به اندازه ۳/۴ ظرفیت آن با آب سرد  پر می کنیم. سپس شیشه کمپوت را درون قابلمه گذاشته و شعله گاز را در حد متوسط روشن کنید. منظور از آب سرد  همان آب با دمای معمولی شهر است.

P1030922P1030920توجه داشته باشید تا آب پرشده درون قابلمه پایین تر از سطح درب شیشه قرار گیرد. اگر به عکس بالا توجه کنید با قاشق سطح اب را نشان داده ام. در این حالت روی شعله متوسط آب آرام آرام به جوش می آید.  بدین ترتیب شیشه و اب هر دو همزمان هم دما می شوند و شیشه ترکی بر نمیدارد.

P1030925بعد از جوشیدن آب ، بیست تا سی دقیقه اجازه دهید تا “به” درون شیشه پخته شود. در این حالت کمپوت کاملا استرلیزه شده و قابلیت ماندگاری بالا یی تا حدود شش ماه در یخچال را پیدا می کند.  یکی از نکات مورد توجه اینست که بعد از خاموش کردن شعله گاز  هرگز عجله ای برای بیرون آوردن شیشه نداشته باشید بلکه اجازه دهید تا شیشه در خود قابلمه خنک شود. بعد از اینکه کاملا خنک شد از قابلمه خارج کرده و در یخچال بگذارید . در هنگام باز کردن کمپوت شیشه ای شاید متوجه خواهید شد که درب شیشه به شدت سفت شده است پس ابتدا باید شیشه را هواگیری کنید که مطمئن هستم همگی در این عمل وارد هستید و می دانید که هواگیری از طریق درب شیشه صورت می گیرد تا درب به راحتی باز شود. من خودم یا با ابزار یا با یک چاقوی فلزی این کار را انجام می دهم. تیغه ی چاقو را  از زیر دیواره ی درب لیز می دهم و دیواره را بلند می کنم . شما صدای ” پق” خواهید شنید که این صدا نشان از خارج شدن هوا دارد.  در اینجا چاقو مثل اهرم عمل می کند.

P1030940شما می توانید از این روش برای میوه های دیگر هم استفاده کنید . و یا با همین روش  رب خانگی خودتان را استریل نمایید . و یا حتی مربا یا ترشی های خود را استرلیزه نمایید.

نکته: من میزان عسل را کم ریختم زیرا من کمپوت را غیر شیرین دوست دارم شما می توانید شیرینی را زیاد یا حتی کمتر کنید.

نوش جان ایام به کام.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

44 Replies to “کمپوت به و روش استرلیزاسیون کمپوت و کنسرو”

  1. خیلی عالی بود…زیاد شنیده و دیده بودم این روش رو ولی خودم تا حالا انجام نداده بودم
    حتما استفاده م یکنم خانومی..خیلیییییییییییی ممنون

    • من هم ممنونم از شما هانیه جان من همیشه از این روش استفاده کردم البته از خواهرم که استاد این روش و کمپوت درست کردن هستش یاد گرفتم. خوشبختانه تا به حال کمپوت هام کپک نزدن حتی بعد از شش ماه

    • بَه بَه به روی ماه شما سحر خانم هنرمند سر شما درد نکنه آره دیگه کم کم به نیست اما هنوز هم پیدا میشه البته اینجا اما میشه از هر میوه ای که دوست دارین استفاده کنید

  2. سلام عزیزم
    راستش تاحالا کمپوت به نه خوردم و نه دیدم .حتی در فروشگاه های بزرگ هم دقت نکردم هست یا نه!باید خیلی خوش طعم باشه ممنون از این آموزش برای من جدید بود.
    و ممنون از آموزشهای خوب و لحظه به لحظه تون

    • من اتفاقا عاشق کمپوت به هستم یعنی یکی از بهترین راه های خوردن به هستش خیلی نرم و خوب میشه نه بازاریش وجود نداره من هم ندیدم
      قابل شما رو نداره

  3. قناد باشی عزیز از شما چه پنهون من تا حالا کمپوت به نخوردم ولی با این توضیحات خوب شما بسیار علاقه مند شدم که درستش کنم! از این روش استرلیزه کردن, برای کنسرو درست کردن و همین طور مربا ها زیاد استفاده کرده بودم , مخصوصا این که شیشه های مخصوصش با درهای قابل تعویض اینجا در دسترسمه ولی برای کمپوت ها هم ایده بسیار جالب و کاربردیه! دستتون درد نکنه! مثل همیشه دقیق و عالی بود!

    • سلام شب بوی نازنین، من هم همیشه از این روش استفاده می کنم البته دیگه شیش مخصوص نمی خرم هر چی شیشه سس و خیار شور و اینا هستش را نگه می دارم و از اونا استفاده می کنم البته یه چند تا از اون شیشه ها ی مخصوص که تو فر و مایکروفر هم میره گرفتم ولی باز هم از این شیشه های معمولی استفاده می کنم 🙂

  4. سلام عیدتون مبارک. امیدوارم لحظه هاتون سرشار از عشق و امید باشه. کمپوت به خیلی جلبه. من برای اولین باره که میشنوم. با توجه به عطر به باید محشر باشه. موفق باشی عزیزم.

    • سلام مامان خانوم گل و ناز نین
      عید شما هم مبارک باشه
      بله به که خودش عالیه و پختش به صورت کمپوت رنگ و طعم خیلی خوبی داره باید بگم کم کالری هم هستش:)

  5. سلام خانم قناد باشی عزیزم شبتون خوش منم مثل بقیه کمپوت به بیرون ندیدم اما خونگیش را چرا اینجا بعضی میوه فروشی ها به های اصفهان را دارن که عطر خوبی میدن و آدم را یاد قدیم میندازن …ممنون برای هر دو تا دستور عالی .

    • سلام عزیزم
      وقت شما هم بخیر باشه
      به های اصفهان که خوب هستن بله شما درست می گین قابل شما رو نداره البته به پای دستورهای کاربردی شما که نمیرسه

  6. نور عترت آمد از آیینه ام
    کیست در غار حرای سینه ام
    رگ رگم پیغام احمد می دهد
    سینه ام بوی محمد می دهد
    میلاد پیامبر اکرم و امام صادق (ع) تهنیت باد

  7. سلام.پس كامنت من چي شد؟ اشكالي ندارد دوباره مي نويسم.
    نه تنها به بلكه سيبهامون هم عطر و بو ندارند.من هم اولين بار بود كمپوت به رو ديدم حتما امتحانش مي كنم.ممنون.

    • سلام به شما کامنت شما احتمالازمان آپدیت شدن سایت فرستاده شده برا همین نیومده و الان ارور لاگ های سایت را چک کردم اونجا دیدم به همون دلیل آپدیت شدن سایت. ممنون از اینکه دوباره زحمت کشیدین و تایپ کردین واقعا هم حق باشماست سیب ها هم عطر نداره کمپوت به رو حتما امتحان کنید و خوشتون میاد صد در صد

    • سلام دوست عزیز
      قضیه دو ق غ عسل یعنی دو قاشق غذاخوری عسل رو در روش تهیه نوشتم که البته دوباره توضیح می دم اگر متن رو با دقت مطالعه کنید نوشتم که دو ق غ عسل رو کمی حرارت می دیم تا کمی روان شه بعد اونو همراه با اب لیمو روی به ها می ریزیم من به جای شکر پاشی کردن میوه از عسل استفاده می کنم تا بمونه کمی و اب بده…….

    • سلام به شما تا به حال امتحان نکردم یعنی همیشه این عقیده را داشتم که فرنی فقط با دارچین و گلاب اما کمپوت و شیر برنج یا پودینگ برنج برام تصور قابل قبولی داره ممنون از شما

    • سلام راستش توضیحات مبسوط همیشه بهتره که سعی کردم کاملا در خود پست نکات خیلی ریز رو هم قرار بدم که مشکلی برای خواننده نباشه اما برای اینکه روی شما رو زمین نندازم و سوالتون رو که در پست مشروح توضیح داده شده به طور خلاصه پاسخ بدم اینه که چندین شیشه ی مناسب کنسروی تهیه کنید میوه را در شیشه ها پر کنید سپس شربت رو روی میوه ها بریزید تا شیشه پر بشه سپس یک قابلمه با اندازه مناسب و بزرگی مناسب بردارید شیشه های کمپوت رو در قابلمه بگذارید بعد قابلمه رو با آب پر کنید طوریکه کل شیشه ها رو اب بگیره بعد بگذارید یک ربع تا نیم ساعت بجوشه به همین راحتی

  8. خیلی عالیه.هنوز این کمپوت رو امتحان نکردم فقط یه سوال، اینکه منظورتون از عسل همون عسل طبیعیه یا مخلوط جوش خرده ی آب و شکر.شاد زی.

  9. سلام و ممنون از آموزش خوبتون.
    دو تا سوال دارم لطفا:
    ۱٫ اونجایی که گفتید دو قاشق از آب جوشیده رو می ریزیم توی شیشه ها و تکون و بعد دور می ریزیم، آب جوشیده عسلی منظورتونه یا همون آب جوشیده اولی که شیشه های خالی رو توش استرلیزه کردیم؟
    ۲٫ اگر چیز شبکه ایی زیر شیشه ها نذاریم، می ترکه؟ چون من واقعا ندارم و دلم می خواد زودتر درست کنم! 🙂
    خیلی ممنونم ازتون

    • سلام دوست عزیز ممنون از حسن نظر شما
      در جواب سوال اول باید بگم همون آب جوش عسلی البته اینکار رو هم نکردید اشکالی نداره که در این حالت باید بگذارید که شیشه ها کاملا خشک شوند
      در جواب سوال دوم هم بهتون می گم که می تونید از آبکش های مناسب فلزی استفاده کنید اما اگر هم ندارید می تونید صرف نظر کنید من خودم امتحان کردم و نترکیدند باید شیشه و آب کاملا هم دما باشند یعنی هردو سرد یا ولرم باشند تا در هنگام جوشیدن آب با همدیگه هم دما بشن . البته ممکنه گاهی شیشه بشنکنه خدا رو شکر برای من تا به حال اتفاق نیفتاده
      موفق و موید باشید

  10. سلام خانومی ببخشید از این روش میشه برای تهیه خیارشورم استفاده کرد؟
    کسی امتحان کرده
    ممنون میشم تجربتونو بگید
    مرسی

    • سلام دوست عزیزم
      بله من خودم و خواهرم امتحان کردیم و البته این روش برای استریل و پاستوریزه کردن هست و معمولا برای کنسروها و شیشه های رب هم استفاده می کنم البته در مورد خیارشور بعد از اینکه این کار رو کردید کماکان باید بگذارید تا خیارشور برسه اما به شما هشدار میدم که طعم خیارشور به این روش با طعم خیارشوری که به روش معمولی نگهداری می کنید خیلی فرق خواهد داشت.

  11. سلام,این روشی که شماگفتیدشیشه کمپوت هواگیری میشه؟آخه من شنیدم بایدآب قابلمه چندسانتی تابالای شیشه باشد,تاهواازشیشه خارج بشه,منم این کاروکردم ولی کمپوت گلابیم بعد۲۰روزرنگش کدرشد!!

    • سلام دوست عزیز ببخشید که اینهمه دیر جواب شما رو دادم من بنا به دلایلی دسترسی به سایتم نداشتم و شرمنده شما شدم بله در این روش کاملا شیشه ها هواگیری میشه اصلا عمل پاستوریزه کردن باعث هواگیری میشه چه آب بالی شیشه چه پایین شیشه اما من خودم همیشه به روشی که توضیح دادم عمل می کنم من حتی شده یکسال کامل کمپوت رو نگه داشتم و اصلا رنگش تغییر نکرده یا اصلا ترش نشده
      موفق و موید باشید

    • در درست کردن کمپوت ها باید اول شربت درست کنید به همون روشی که در تهیه کمپوت آلبالو گفتم البته بسته به سلیقه شما می تونید شکر رو کم یا کمی زیاد تر کنید بعد شربت رو روی میوه ها می ریزید البته برخی از میوه ها رو بهتره روش یک مقدار آب لیموی تازه بریزید این حالت اسیدی کردن میوه از تغییر رنگ میوه هنگام پخت جلوگیری میکنه بعد به همون روش هم که در پاستوریزه کردن گفتم کمپوت را بپزید.

    • سلام بستگی به میزان میوه و اینکه میزان شیرینی خود میوه شکر استفاده کنید. والبته کمپوت زیاد شکر نمی خواد اما اگر دوست دارید کمپوت به درست کنید برای یک کیلو به یک لیوان یا کمتر بسته به سلیقه و مذاق خودتون شکر و ۴ لیوان آب لازم دارید.
      موفق باشید و آشپزی های شما به کام

  12. سلام و ممنون از آموزشتون
    من این کمپوت رو درست کردم به جای دو تا “به” ۶تا گذاشتم و بقیه مواد هم سه برابر کردم، و دقیقا کارایی که نوشته بودین رو انجام دادم،
    راستش خوشمزه نشده طعم خوبی نداره البته میوه رو تازه گرفته بودم، شیرینی ش خیلی کمه، آبش زیاده و بماند از این همه عسل که تو این همه آب حل شد و خراب شد

  13. سلام خانوما من چند ساله با این روش استریلیزه کردن کمپوت زردالو وگیلاس درست میکنم همین طور کنسرو زرت برا زمستونا تو کابینتم نگه داری میکنم هیچیش نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*