پلوی کدو حلوایی یا بال قاباخ پیلاوی

P1040249کدو حلوایی از صیفی جات پر طرفدار زمستانه برخی از شهرهای آذربایجان می باشد . بال قاباخ یا شاخ قاباخی  همان کدو حلوایی خودمان به زبان آذری می باشد که در بین افراد خانواده و فامیل ما محبوبیت دارد. برای ما یک پاییز و زمستان است و یک دنیا کدو حلوایی که به صور مختلف  پخته می شود. صبحانه ها، پوره کدو حلوایی با هل و شیره ی انگور، ناهار ها  انواع خورشت ها و پلوها و شام …، راستش شام هم همان پوره با ماست ! شاید تا به حال پلو با کدو حلوایی را ندیده ونچشیده اید اما باید بگویم این پلوی آذری هر چند که در آذربایجان خودمان از فراموش شده ها می باشد  اما آذری های کشور آذربایجان این پلو را به عنوان بال قاباق پیلاو  می پزند و در مجالسشان سرو می کنند. این پلو نیاز به بزک کردن ندارد و به خودی خود، خوش رنگ است.

مواد لازم: ( برای ۴ تا ۶ نفر)

  • کدو حلوایی کوچک یک عدد  مکعبی خورد شده !
  • برنج  ۴ پیمانه پلوپز
  • گوشت چرخ کرده  ۳۰۰ گرم
  •  دارچین  یک ق چ
  • روغن به میزان کافی

طرز تهیه:

Collages16برنج را به مدت ۲ تا ۳ ساعت قبل بخسانید

کدو را به صورت مکعب های یک سانتی متری خرد کنید.

گوشت چرخ کرده را با کمی زردچوبه و فلفل  تفت داده و  گوشت را بپزید.

سپس کدو ها ی خرد شده را درون تابه با کمی روغن تفت دهید و دارچین را به آن اضافه نمایید. بعد از اینکه کمی سرخ شدند از روی گاز برداشته و برنج را آب کش نمایید.

گوشت چرخ کرده ی پخته شده و کدو را لای به لای برنج آبکش شده بریزید و بگذارید تا پلو دم بکشد. حالا بعد از دم کشیدن  برنج بسیار خوش عطر و بو ی شما  آماده سرو می باشد.

به قول آذریها نوش اولسون!

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

27 Replies to “پلوی کدو حلوایی یا بال قاباخ پیلاوی”

  1. خانم قناد باشی عزیزم دیگه واجب شد یک کدو حلوائی بزرگ بخرم با این همه پست خوشمزه در این زمینه مگه میشه گذشت این یکی که دیگه دل از کف برد خیلی دوست دارم امتحانش کنم کم کم دارم به علاقه مندان کدوحلوائی می پیوندم .

  2. خانم قناد باشی عزیزم انگار که کامنتم پرید .
    دوباره :
    اینقدر این پلو خوش منظره هست که نمیتونم ازش دل بکنم دیگه واجب شد یک کدو حلوائی بزرک بخرم با این همه پست ها خوشمزه با کدو حلوائی باور می کنید بوی عطرش را میشه مجسم کرد دستتون درد نکنه .

  3. سلام گلم
    چه غذای جدید و جالبی و ابتکاری برای ما که تا حالا ندیدیم!دستتون درد نکنه از این آموزشهای جدید
    تقریبا” مزه هویج پلو می ده؟؟

  4. رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
    »هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب می شود.

    (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

  5. سلام دوست خوب و نازنین 🙂 ممنون که انقدر مهربانی و همیشه به من سر میزنی و برایم کامنت میگذاری شرمنده که زودتر نتوانستم بیام اینجا .اصلا آنلاین نمیشم هم گرفتارم و هم به خاطر دست درد کمتر میتونم بنویسم. به به فکر میکنم پلوی خیلی لذیذی باشه. ممنون.

    • سلام به روی ماه شما ممنون از شما و محبتی که دارین به من من از وب شما خیلی خوشم میاد و مایه بسی خوشحالی و افتخار فراوونه که بیام به شما سر بزنم خیلی باید مراقب سلامتی تون باشین که از همه چی مهمتره

  6. قناد باشي جان سلام. من هميشه ارادت زيادي به انواع پلوي مخلوط و قاطي پلو دارم! يعني يه جورايي بيشتر از پلوي ساده دوستش دارم! حالا با اين دستور خوب شما در اولين فرصت با كدو حلوايي درست مي كنم! مطممئنا خيلي خوشمزه ميشه! دستتون درد نكنه براي اين رسپي خوب!

    • سلام به روی ماه شما من هم ارادت زیاد به انواع پلو های رنگی دارم البته دست شما یه چیز دیگس از غذاهای وبلاگتون پیداست انشالله درست کنید و خوشتون بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*