تارت هلو و کرم بادام

P1050584       ” تارت یا پای !  من که هیچ فرفی بین پای و تارت نمی بینم اینهایی که شما می گویید پای سیب تارت هلو یا پای هلو اینها که همه خمیرشان مثل هم است و هردو هم شکلند و غیره و ذلک !!!”   این حرف بسیاری از افراد خانواده من است و شاید هم بسیاری از طرفداران این نوع شیرینی ، خوب بله اینها در عین متفاوت بودن متشابه وهم خانواده هستند! اعتراف می کنم  من هم آنچنان تفاوتی بین تارت و پای نمی بینم جز اینکه بیشتر پای ها  تشکیل شده اند از دو خمیر زیر و رو در  ظرف عمیقتر از ظرف تارت و با مواد میانی یا همان فیلینگ بیشتر اما تارت همیشه دارای یک کراست زیرین است و مواد روی خمیر شکیل تر  چیده می شوند تا رویه ی تارت  مرتب باشد . ولی باز هم نمی شود گفت این فرق اساسی تارت و پای باشد زیرا در کتابهای شیرینی فرانسوی آنها از حلقه های گرد یا مستطیل دیواره کوتاه برای پخت پای استفاده می کنند در صورتیکه در دستوارت انگلیسی تمامی پای های دیواره کوتاه فرانسوی را  تارت می نامند . تارت و پای برای ما ایرانیها از محصولات وارداتی محسوب می شود اما ما ایرانیها سابقه ی طولانی در پخت میوه ها مخصوصا سیب پیچیده شده با  خمیر داریم مخصوصا انواع کلوچه ها که خود نوعی پای هستند  و شاید طی سالها طرز پخت آنها به دست فراموشی سپرده شده باشند. خوبی پای ها و تارت ها نسبت به کیک اینست که شکر کمتر استفاده می شود و یا اینکه می توان به جای شکر از شکرهای طبیعی استفاده کرد و یا حتی شکر را حذف کرد.

P1050588و اما چرا دستور  تارت هلو آنهم در پاییز، چند روز پیش یک مغازه ی میوه فروشی توجه مرا به شدت به خود جلب کرد زیرا در کمال ناباوری دیدم که در سومین ماه پاییز هم  هنوز  هلو می فروخت .  وارد مغازه شدم و هلو ها را ورانداز کردم، به یاد پاییز گذشته که در آبان ماه هلوی شبرنگ خریده بودم و با آن یک  تارت هلو و بادام  را در اینجا آموزش داده بودم  تصمیم گرفتم در آذر ماه هم تارت هلو و کرم بادام را آموزش دهم. متاسفانه کیفیت خوبی نداشتند اما  وسوسه ی پختن پای هلو اراده ام را درهم کوبید و بالاخره با هلوهای بی کیفیت راهی خانه شدم. مدتها بود دوست داشتم دستور یک تارت هلو و بادام را امتحان کنم حالا چرا تابستان و هلو های خوب و آبدارش را رها کرده و پاییز بدون هلو را برای پخت این تارت خوشمزه انتخاب کردم ماجرای خاصی ندارد شاید هم پاییز است و کشش بی هلویی وبلاگم در تابستان! حال من شما و این هلوها که  با زبان بی زبانی می گویند : ” آمدی ما شویم نوش جانتان ولی حالا چرا!! ”

مواد لازم : ( برای هشت نفر)

مواد رویه تارت یا فیلینگ تارت :

  • ۴ عدد هلوی بزرگ  رسیده   اما هلوهایی که من خریداری کرده بودم هیچکدام رسیده و آبدار و بزرگ نبودنند اما باز هم تارت خوبی از آب در آمد شما می توانید از کمپوت هلو هم استفاده کنید  البته در صورت دسترسی نداشتن به میوه هلو)
  • ۱۱۵ گرم بادام پوست گرفته شده یا خلال بادام
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد
  • ۹۰ گرم کره  نرم شده در دمای  محیط
  • ۱۱۵ گرم شکر
  • ۱ عدد تخم مرغ
  • یک عدد زرده تخم مرغ
  • ۲٫۵ میلی لیتر وانیل

مواد لازم برای تهیه نان تارت:

  • ۱۹۰ یا ۱ و ۲/۳ پیمانه آرد
  • ۳/۴ قاشق چایخوری نمک
  • ۹۰ گرم کره ی بسیار خنک و یخچالی قطعه قطعه شده
  • یک زرده تخم مرغ
  • سه ق غ آب یخ

طرز تهیه:

آرد و نمک را در یک کاسه نسبتا بزرگ الک کنید. کره را به مکعب های کوچکی قطعه قطعه کرده و به آرد اضافه نمایید  در این مرحله با چنگال یا دو عدد کارد استیل میوه خوری یا غذاخوری  و یا با همان پره های همزن در دور خیلی پایین   کره و ارد را مخلوط کنید تا جاییکه بافتی شنی تشکیل گردد یا مثل سنگریزه های ریز شود. در این مرحله زرده تخم مرغ را خوب بزنید و با آب سرد مخلوط نمایید و آنرا به آرد اضافه کرده و خمیر را به شکل توپ در آورده و به مدت بیست دقیقه در یخچال قرار دهید.  یادتان باشد که خمیر تارت و پای را زیاد ورز نمی دهند.

فر را از قبل در دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد  روشن کنید.  خمیر را از یخچال بیرون آورده و روی یک سطح آرد پاشی شده  آنرا را با ضخامت سه میلی متر پهن کنید. سپس خمیر را به قالب منتقل کنید. طریقه پهن کردن و درست کردن خمیر پای را می توانید در این لینک همراه با عکس مشاده نمایید.  اندازه قالب بهتر است یک قالب ۲۵ سانتی متری باشد البته ظرف کوچکتر هم اشکالی ندارد ،  قسمتهای اضافی که از دیواره ی قالب آویزان شده را با یک قیچی یا چاقو بریده شوند.

طرز تهیه مواد میانی یا فیلینگ :

بادام را در یک غذل ساز له کرده  برای اینکه بادام ها در هنگام له شدن روغن پس ندهند  آرد را هنگام پروسس کردن به آن اضافه نمایید.  در یک کاسه دیگر  به وسیله همزن برقی کره نرم شده در دمای محیط و شکررا مخلوط کرده  تا جاییکه  بافت نرم  و پوک  و روشنی داشته باشید. سپس تخم مرغ ، زرده تخم مرغ  و اسانس وانیل را هم زده و مخلوط تخم مرغ را کم کم  به بادام اضافه کنید سپس مایه بادام را روی خمیر تارت بریزید سعی کنید کل مایه را به طور یکسان روی خمیر پهن کنید.

P1050565سپس هلو ها را در یک ظرف آب جوش  روی گازبه مدت ۲۰ ثانیه بجوشانید  بعد آنها را به یک کاسه آب سرد منتقل کنید. سپس پوست هلو ها را به راحتی جدا کنید. هلو ها را اسلایس کرده و اسلایس های هلو را به صورت پره ی چرخ یا به شکل پره های آسیاب  بچینید.

P1050567P1050569تارت را داخل فر از قبل روشن شده در طبقه وسط بگذارید و برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بسته به فر شما بپزید سپس دما را کمتر کرده و تا ۱۷۰ در جه سانتی گراد برسانید.  و به مدت ۱۵ دقیقه بیشتر به پختن ادامه دهید. پنج دقیقه قبل از پایان زمان پخت یک ق غ شکر روی تارت بپاشید.

تارت آماده سرو است  باید بگویم این تارت چه سرد چه گرم خوشمزه است ولی گرم گرم خوردنش  لذت دیگری دارد .

شما می توانید به جای شکر در این پای از عسل استفاده نمایید البته توجه داشته باشید که مقدار عسل را کمتر کنید زیرا عسل مزه ی شیرین تری و صد البته علی رغم شیرینی زیادتر  کمی هم مزه گس به تارت خواهد داد.

پخت و پز تان به خیر و خوشی

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Replies to “تارت هلو و کرم بادام”

  1. مزه ی جفتشونم یکیه دیگه. ولی ÷ای اسمش باکلاس تره :))) آدم یاد کارتونای دوران کودکیش میفته که مامناشون میگفتن بیا پای سیب حاضره 🙂

    عالی بود. مزه شم مطمئنا” عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*