تارت هلو و بادادم

P1050243با اینکه وارد دومین ماه فصل پاییز شده ایم اما هنوز میوه های تابستانی گوشه و کنار پیشخوان میوه فروشی ها چشم نوازی می کنند. یکی از همین میوه ها انواع هلو ها ست. شبرنگ یکی از اعضای  خوشمزه و خوشرنگ خانواده هلو می باشد که بسیار لذیذست ولی پخته ی آن هم لذت دیگری دارد و طعم دلپذیری به شیرینی ها می دهد به ویژه در طعم دادن به تارتها میوه ای بسیار کاربردی می باشد. این تارت  ترکیب بسیار خوبی از بادام ، مرنگ و میوه  است .  در هنگام خوردن شیرینی خوشایندی که زننده نیست همراه با بوی خوش بادام  و هلو و خرده های بادام بو داده، حس طعم خوش زندگی را به آدم می بخشد. باید بگویم  کراست این تارت  نه کره ی زیاد و نه شکر دارد پس حتی کسانی که با کره مشکل دارند می توانند به راحتی از این نان تارت استفاده کنند . البته هیچ شیرینی یا کیکی صد در صد یا حتی هشتاد درصد هم رژیمی نیست. من خودم  نمره ی نان این تارت را از لحاظ رژیمی بودن   ۶ از ۱۰  می دهم اما از لحاظ خوشمزگی کل این تارت  ۱۰ از ۱۰ را می گیرد. این نمره دادن ها سلیقه ایست  شما چه نمره ای میدهید؟ پس تا هلو و شبرنگ در بازار هست و کاملا برچیده نشده این تارت را امتحان کنید و به آن نمره دهید!

مواد لازم:

نان تارت:

  • ۱۷۵ گرم آرد
  • ۷۵ گرم کره
  • ۲ عدد زرده تخم مرغ

توچه داشته باشید تمامی مواد نان تارت  باید حتما سرد و یخچالی باشند. برای خمیر تارت بیشتر اوقات نیاز به دو سه قاشق آب یخ نیز هست.

مواد داخل یا فیلینگ تارت :

  • ۲ عدد سفیده تخم مرغ
  • ۷۵ گرم پودر شکر یا شکر
  • ۵۰ گرم پودر بادام
  • ۲۵ گرم بادام بوداده ی خرد شده
  • دو سه قطره اسانس بادام
  • ۴ هلو یا شبرنگ

روش تهیه:

برای تهیه نان یا به قولی مدرنتر کراست تارت  ابتدا کره را که باید حتما سرد باشد به صورت مکعب های کوچکی خرد کنید.  آرد را در ظرف مناسبی بریزید، خرده ها ی کره را وسط آرد ریخته و با کاتر کره که وسیله ی خاص برای ترکیب کردن آرد و کره می باشد کره و آرد را ترکییب کنید. البته اگر کاتر کره ندارید می توانید از دو عدد کارد غذاخوری  و یا چنگال استفاده نمایید.  روش دیگر استفاده از سر انگشتان خودتان می باشد البته باید مراقب باشید که زیاد کره و آرد را با هم ورز ندهید زیرا گرما قاتل خمیر تارت و پای است و نان خوشمزه و تردی بدست نخواهد آمد. بعد از اینکه آرد و کره مخلوط شدند و خمیری گلوله گلوله بدست آمد  زرده ها ی تخم مرغ را با کمی آب یخ هم بزنید و با خمیر مخلوط کنید دوباره مراقب باشید گرمای دستتان به خمیر منتفل نشود پس بهتر است تمام مراحل را با چنگال انجام دهید. وقتی بافت خمیر تارت چسبندگی خوبی پیدا کرد کل خمیر را بادستان خود به شکل دیسکی درآورده و در کیسه فریزر قرار داده و یک ربع در یخچال بگذارید.  اگر دیدید خمیر چسبندگی مناسبی ندارد و قابل وردنه زدن یا شکل دادن نیست کمی آب یخ به آن اضافه کنید البته آب را قاشق قاشق و با احتیاط اضافه نمایید زیرا میزان آب این خمیر نباید زیاد باشد .  بعد از یک ربع گفته شده که مهلتی کوتاه به خمیر داده اید تا گلوتن بهتر عمل کرده و خمیر هم سرد شود آنرا از یخچال بیرون آورده و روی سطح تمیز و آرد پاشی شده ای  قرار دهید و آنرا با وردنه باز کنید. خمیر را با وردنه پهن کرده به طوریکه قالب ۲۳ سانتی متری تارت را پر کند .   بعد از پهن کردن با توجه به شکل پایین به آرامی یک تا از وسط کرده و دوباره یک تای دیگر نیز می زنید تا به صورت مثلت چهار لا در آید . بعد  آنرا با احتیاط روی قالب پهن کرده و با یک چنگال کف و دیوراه خمیر را سوراخ کنید.   توجه داشته باشید موقع وردنه زدن با یک برس آرد ها ی اضافه ی را از خمیر پهن شده جدا کنید. قالب را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا  خمیر پهن شده دوباره خنک شود.

mobile-picبعد از اینکه روی قالب پهن کردید آنرا به روش بلایند بیکینگ که در دو پست پیشین آموزش داده شده  در فر حدود یک ربع با دمای۲۰۰ درجه سانتی گراد در طبقه وسط فر قرار داده  به همان روش گفته شده بپزید. بعد از یک ربع لوبیا یا وزنه گذاشته شده روی قالب را برداشته و بدون فویل آلومینیم و لوبیا ( که به عنوان وزنه استفاده شده) به مدت ۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه   ر بپزید. سپس از فر خارج کرده و بگذارید تا خنک شود .

در این مدت که کراست  تارت خنک میشود شما مشغول آماده کردن مواد میانی تارت باشید. ابتدا در یک کاسه مناسب سفیده ها ی تخم مرغ را با  یک قاشق غذاخوری شکر گفته شده   با همزن برقی  تا جایی که سفت شود  هم بزنید.  سپس  بقیه شکر، بادام پودر شده ، بادام بوداده خرد شده و اسانس بادام شیرین را به مرنگ یا سفیده تخم مرغ همزده شده بریزید و به آرامی با یک اسپاتولا یا لیسک یا قاشق چوبی  مخلوط کنید.

peach-pie-2هلو یا شبرنگ ها را قاچ کنید. قاچها بزرگ و کلفت باشد مثلا هر هلو را ( من در این تارت از شبرنگ استفاده کرده ام ) چهار قاچ نمایید.  بعد از سرد شدن نان تارت  مخلوط سفیده تخم مرغ و بادام را روی نان تارت ریخته و آنرا با یک قاشق به صورت یکسان پخش کنید. سپس قاچهای هلو را  روی مرنگ بگذارید.  تارت را به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه یا تا وقتی که روی مواد میانی یا فیلینگ تارت طلایی رنگ یا قهوه ای خیلی روشن متمایل به طلایی شد  از فر خارج کنید . این تارت هم سردش هم گرمش خوردنی است و مطمئنا از طعم آن لذت خواهید برد.

این هم از تارت  بسیار خوشمزه هلو و بادام که بر گرفته از کتاب تارت ها و پای ها کاری از مری کادوگان  است  برای شما پیشکش شد . این کتاب یکی از کتابهای دوست داشتنی من است و از این به بعد سعی می کنم برخی از دستورات خوب و کاربردی آنرا به شما دوستان عزیز هدیه کنم.

با آروزی پخت و پزی خوش و شیرین همراه با تندرستی

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

27 Replies to “تارت هلو و بادادم”

  1. سلام دوست نازنینم
    دوستی با شما برام افتخاره من ازتون خیلی چیزها یاد گرفتم و این برام کافیه که مرتب بهتون سر بزنم و دوستتون داشته باشم

    • دل به دل راه داره عزیزم محبت همیشه محبت میاره این همه خوبی از شماست که گاهی هم آدم در مقابل خوبی دوستانی مثل شما کم میاره

  2. قناد باشى عزيزم، اومدم بعد از يه غيبت طولانى سلامى بكنم و احوالتون رو بپرسم. متاسفانه به دليل فوت ناگهانى يكى از عزيزانم مدتى روحيه وب اومدن رو نداشتم و نتونستم اينجا سر بزنم!… دست تون درد نكنه! مثل هميشه خوشگل و خوشمزه! چقدر كنار و چاى و قهوه مى چسبه! نوش جونتون

    • چه خوب که بعد از مدتها بالاخره برگشتید و ما رو از نگرانی بیرون آوردید متاسفم که عزیزی رو از دست دادید انشالله که آخرین غمتون باشه خدا رحمت کنه عزیز از دست رفته شما رو

  3. شب یلدا شد و میلاد خوش ایزد مهر / زایش نور از این ظلمت تاریک سپهر
    شب یلدا شد و بر سفره دل باده عشق / رخ معشوقه و مدهوشی دلداه عشق
    شب یلدایتان پرستاره و پر خاطره باد

  4. سلام دوست عزیزم
    کارت مثل همیشه عالیه دوست جون
    منم اپم
    راستی
    من یه انجمن درست کردم که خیلی دوست دارم شما هم افتخار بدید و درانجمن عضو بشید و ما هم از تجارب شما استفاده کنیم و یه محیط حرفه ای و دوستانه بسازیم
    ممنون میشم و منتظر جوابت هستم
    آدرس فروم:
    http://forum.chefartist.ir/
    اگه افتخار دادید
    حتما با نام کاربری لاتین و بدون فاصله عضو بشین عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*