نان ترتیا با آرد ذرت Corn flour Tortilla

tortilla10آیا تا به حال غذای مکزیکی را امتحان کرده اید؟ اگر با غذاهای مکزیکی آشنایی دارید با ترتیا هم آشنا هستید. البته دیکته ترتیا در زبان لاتین با ل یا ال نوشته می شود اما ی خوانده می شود شما هم بنویسید tortilla اما بخوانید ترتیا چرایش را می توانید از یک اسپانیایی زبان  بپرسید! ترتیا با سه نوع آرد تهیه می شود  آرد ذرت سیاه   آرد ذرت زرد که همان ذرتی است که ما می شناسیم و آرد سفید گندم . درست کردن ترتیا با آرد ذرت برای اولین بار دردسر های فراوان دارد البته من از تجربه خودم می گویم  شاید برای دیگران  اینطور نبوده باشد و آنها به راحتی همان مرتبه اول از پس تمام مراحل پخت یک ترتیای ذرت خانگی بر آمده باشند. درست کردن نان ترتیای آرد گندم بسیار راحت تر از ترتیای ذرت می باشد البته  ترتیای ذرت هم قلق هایی دارد که اگر آنها را بدانیم پخت ترتیا ی آرد ذرت  به آسانی آب خوردن می شود. از مهمترین موارد برای درست کردن نانی کامل و بدون اشتباه  کیفیت آرد ذرت است.  سرخپوست ها  ذرت را درآب  آهک می خوابانند  سپس آنرا کاملا شسته و بعد از خشک کردن دانه ذرت آنرا آرد می کنند. این عملی بسیار علمی است و با تحقیقات دانشمندان ثابت شده که خواباندن ذرت در آب آهک  که عامل قلیایی است باعث می شود تا نیاسین متصل به پروتئین  در ذرت  به نیاسین آزاد تبدیل شود و جذب این ویتامین  در بدن به راحتی صورت گیرد. تا حایی که من می دانم این نوع آرد فقط در مکزیک  به صورت صنعتی  تهیه می شود نام آرد معروف مکزیکی  ماسا هرنیا masa harnia  می باشد و به اقصی نقاط جهان صادر می شود. در زبان اسپانیای به آرد ماسا می گویند.  در کشور ما نیز آرد ذرت که زرد رنگ است تولید می شود ولی فرایند نیکستامالیزاسیون     که  به زبان  بسیار ساده همان فرایندی می باشد که دردانه های ذرت پس ازخواباندن در آب آهک  ایجاد میشودد صورت  نمی گیرد. اما به هرحال از قدیم گفته اند  کاچی بهتر از هیچی !

مکزیکی ها برای درست کردن ترتیا دستگاه مخصوص پرس خمیر ترتیا را دارند که با کمک آن می شود خمیری یکدست و گرد بدست آورد.  می توانید با کلیک کردن روی کلمه ترتیا پرس  دستگاه مورد نظر را مشاهده فرمایید.

مواد لازم برای تهیه ۱۲ عدد نان ترتیا ی ذرت

  • آرد ذرت ۲ پیمانه یا ۲۷۵ گرم آرد ذرت زرد
  • آب گرم  ۱ پیمانه
  • نمک به اندازه یک سرنگشت یا کمتر

طرز تهیه :

آرد ذرت و نمک را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید و با همزن  مواد را خوب هم زده و هوادهی نمایید. تا نمک به صورت یکسان در بین ذرات آرد پخش شود.

corn-tortilla-2سپس اب گرم را کم کم به آرد اضافه کنید.  کم کم اضافه کردن آب سبب میشود تا اندازه ی آبی را که استفاده می کنید کنترل کرده و خدای نکرده آبی اضافه بر سازمان به آرد اضافه نکنید. نصف پیمانه آب را که اضافه کردید خمیر را هم بزیند و کمی دیگر آب اضافه کنید  در هنگام اضافه کردن آب  مواد را با قاشق چوبی یا هروسیله مناسب دیگر مخلوط  نمایید تا جایی اضافه کردن و مخلوط کردن را ادامه دهید که خمیری مناسب شکل بگیرد.

corn-tortilla-4سپس خمیر را خوب ورز دهید و روی انرا با دستمالی بپوشانید و برای یک الی دو سه ساعت در گوشه ای قرار دهید تا کمی خشک شود. البته فقط کمی خشک .

corn-tortilla-5از این مرحله به بعد  به دستگاه پرسی که در بالا به آن اشاره کردم نیاز خواهیم اما از آنجاییکه در هیچ یک از خانه های ما آنچنان دستگاهی پیدا نمی شود باید از گزینه های جایگزین دیگری استفاده کرد. من خودم از دستگاه پرس همبرگر که کمی شباهت به همان دستگاه پرس ترتیا  را دارد استفاده می کنم. یک گلوله کوچک به اندازه گردو و یا کمی بزرگتر از گردو را وسط صفحه ما بین دو کیسه نایلونی یا دو کاغذ روغنی قرار می دهم و دسته ی پرس را روی گلویه پایین اورده و فشار می دهم.

tortilla7  شما می توانید  خمیر را ما بین دو کاغذ روغنی یا بهتر از آن بین دو لایه کیسه پلاستیکی قرار داده و با وردنه به شکل دایره ای به قطر ۱۰ سانتی متر  پهن کنید.

corn-tortilla-8بعد از اینکه خمیر را آماده کرده و پهن کردید پشت و روی  ترتیا ها را روغن زده و بر روی یک تابه ی مناسب که از قبل روی حرارت متوسط قرارداده و آنرا گرم کرده اید بگذارید.

tortilla8خمیری که ما بین دو ورق روغنی یا نایلون پهن شده بادش

corn-tortilla-9بعد از یک دقیقه با یک کفگیر مناسب نان را برگردانید تا طرف دیگر نان نیز بپزد.  به طور سنتی ترتیای ذرت از ترتیای آرد گندم کوچکتر می باشد.

به همین ترتیب تمام ترتیا ها را پخته و آنها را سریع لای یک پارچه پیچیده و در یک ظرف مناسب فرارداده و در ظرف را ببندید تا هوا ترتیا ها را خشک نکند.

انشالله و به یاری خداوند  در پستهای بعدی غذاهایی مثل تاکو ، تستاداس و غیره را که با استفاده از از ترتیای ذرت درست می کنند را  آموزش خواهم داد.

ایام به کام و آشپزخانه هایتان به راه

 

 

 

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Replies to “نان ترتیا با آرد ذرت Corn flour Tortilla”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*