مافین کدو حلوایی

P1030799پختن و خوردن خوراکی های سالم از دغدغه های همگی ما می باشد. اینکه چگونه بخوریم تا سالم بمانیم به چگونه پختن و انتخاب مواد اولیه مفید و سالم ربط دارد.  هر چند با اخباری که راجع به استفاده ی بیش از حد سموم و کود های شیمیایی به گوش می رسد و میزان بالای شیوع برخی بیماریهایی چون سرطان ،  مواد سالم هم به نظر دست نیافتنی می باشند. اما عمر و سرنوشت دست خداوند است چه با مواد سالم چه بی مواد سالم  بنابراین ما نیز خود را به دست قادر متعال می سپاریم و با توکل به وجود لایزالش  سعی می کنیم موادی را مصرف کنیم که کمتر به سم و کود نیاز دارند مثل کدو حلوایی !!  امروز قصد پختن مافین های بسیار مفید و رژیمی را دارم . خوردن این مافین که سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان می باشد را به همه شما عزیزان  بسیار توصیه میکنم .  به نظر من تا زمانیکه کدو حلوایی در بازار است از آن کمال استفاده را ببرید چون کدو حلوایی زیاد نیاز به سم و کود بیش از حدی که به میوه ها می دهند را ندارد پس لا اقل از درجه ی سلامتی آن می توانید اطمینان حاصل بفرمایید و به شیرینی و راحتی آنرا مصرف نمایید.

مواد لازم:

  • یک پیمانه  پوره کدوحلوایی
  • ۲ عدد تخم مرغ
  • ۱/۲ پ ماست  یا  باترمیلک که به اصطلاح خودمان همان شیرترش است که با ترکیب کردن شیر و یک ق غ سرکه یا آبلیمو درست می شود.
  • ۱/۲ پیمانه  روغن مایع
  • ۳/۴ پ یا ۹۰ گرم آرد
  • ۳/۴ پ یا ۱۵۰ گرم سبوس گندم
  • ۳/۴ پ شکر قهوه ای نرم یا شکر سفید
  • ۱ ق چ بکینگ پودر
  • ۲ ق چ  دارچین
  • ۱ ق چ جوش شیرین
  • ۱ پیمانه کشمش
  • ۱/۲ ق چ نمک

روش تهیه:

اماده کردن مایه این مافین چیزی در حدود ده دقیقه حتی کمتر طول می کشد و پختن مافین ها نیز ۱۸ تا ۲۰ دقیقه  زمان می برد. در نتیجه هم از لحاظ قیمت تمام شده و وقت مصرف شده بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد. ابتدا طبق معمول شیرینی و کیک پزی فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن کنید البته تنظیم دمای فر بسته به نوع فر دارد پس دما و زمان را با قلق فر خودتان تنظیم نمایید.

آرد ، سبوس شکر و بکینگ پودر ، نمک و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید. و در گوشه ای بگذارید. سپس در ظرف دیگری  پوره ی کدوحلوایی ، تخم مرغ ها  که از قبل کمی هم زده شده اند ، باترمیلک یا ماست و روغن را ترکیب کنید.

توجه: برای تهیه باترمیلک یا شیر ترش  می توانید به همان اندازه ای که در دستور قید شده یک قاشق غذاخوری کمتر شیر را با یک قاشق غذاخوری سرکه سفید یا آب لیمو مخلوط کنید و اجازه دهید چند دقیقه ای بماند تا شیر به اصطلاح خودمان ببرد و حالت پنیری نرمی پیدا کند . اگر مایل به استفاده از باترمیلک به این شیوه نیستید می توانید از ماست استفاده کنید.

pumpkin-muffin1در مرحله آخر، مواد تر و خشک را با هم مخلوط می کنیم . یعنی مخلوط آرد را آرام آرام به مواد تر اضافه می کنیم و با لیسک یا قاشق مناسب هم بزنید. تا کاملا درهم آمیخته شوند. سپس یک پیمانه مویز بی دانه یا کشمش را اضافه کنید و هم بزنید. توجه داشته باشید به هیچ وجه بیش از حد هم نزده یا اینکه از همزن برقی استفاده نکنید.  سپس ۱۲ تا ۱۴عد قالب مافین را آماده کنید و آنها را با دو قاشق غذاخوری یا یک اسکوپ  به درون هر قالب بریزید.  و در طبقه وسط فر به مدت ۱۸ تا ۲۰ دقیقه بپزید یا تا هر وقت که اگر خلالی در وسط کیک فرو کردید هنگام بیرون آوردن تمیز باشد .

P1030800

بعد از پخته شدن از فر خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شوند . مافین ها آماده نوش جان شدن هستند. این مافین ها سرشار از ویتامین آ هستند. خبر خوب این که ویتامین آ در هنگام پخته شدن از بین نمی رود پس با خوردن این کیک ها که کالری هر عدد از آنها  در حدود ۲۰۰ می باشد مقدار متنابهی ویتامین آ و فیبر وارد بدن خود نمایید ! لازم به ذکر است که این دستور بسیار خوب را از سایت joy of baking  که سالهاست آنرا دنبال می کنم انتخاب کرده ام.

نوش جان و ایام به کام!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 Replies to “مافین کدو حلوایی”

    • بله این حتی مزش از اون کیک فنجانی قبلی بهتر هستش اتفاقا سبوس خیلی خوبه سحر جان و اصلا مزش رو عوض نمیکنه بلکه پر از فیبر میکنه کیک رو اما اگر خواستید می تونید حذفش کنید. ولی می تونید از آرد کامل هم استفاده کنید مثل آرد نان لواش ولی دو سه باری هوا دهی کنین یعنی الکش کنید یا با همزن همش بزنید بعد مقدار آرد رو به جای ۳/۴ باید یک پیمانه و نصفی آرد بریزید.

  1. قناد باشي جان چه مافين خوشمزه اي و چه دستور خوبي! من كه بسي دلم خواست مخصوصا كه بافت خيلي عالي هم داره! با خوردنش انگار ويتامين ها و فيبر ها به جان آدم ميشين ! دستتون درد نكنه هم براي توضيحات خوب هميشگي تون ، هم براي عكس ها و دستورات متنوعي كه برامون ميذارين! هميشه با سر زدن به اينجا وخوندنشون دل آدم باز ميشه!

  2. ﺳﻼﻡ ﺩﻭﺳﺖ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪﻡ.ﺍﮔﻪ ﺍﻳﻨﻢ ﺑﻪ ﺧﻮﺷﻤﺰﮔﯽ ﺍﻭن ﮐﺎﭖ ﮐﻴﮑﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺘﻤﺎ ﺩﺭﺳﺘﺶ ﻣﻴﮑﻨﻢ.ﻭﻟﯽ ﺳﺒﻮﺱ و ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﻣﻴﺸﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺧﺎﻧﻮﻣﯽ؟
    ﺭﺍﺳﺘﯽ ﻣﻨﻢ ﻳﻪ ﭼﻴﺰ ﺟﺎﻟﺐ ﺁﭖ ﮐﺮﺩﻡ!

  3. اصلا به كدو حلوايي نمياد كيكش اينقدر خوشمزه بشه.دستتون درد نكنه عزيز.
    من هم گاها دلم مي گيره از اينم همه آلودگي كه اطرافمون هست و مي گم كاش مي رفتم و يه باغي داشتم و خودم مي كاشتم و برداشت مي كردم چون مرگ و اجل زود رس يه قسمتي از اين آلودگيهاست بقيه كه همش مريضي و هزار درد بي درمانه كه امروزه همه شاهدش هستيم.

    • اتفاقا من هم دوست داشتم یه باغی داشتم که می شد خودم بکارم و بدونم که چی دارم می خورم توکل به خدا انشالله که بلا ها و عواملی که باعث اجل زودرس بشه را خداوند از همه ی ما دور کنه

  4. سلام عزیزم روزتون به خیر آدم با دیدن این کیک احساس خوبی پیدا می کنه انگار که عطرش را میشه حس کرد اینقدر خوشرنگ و پوک شده که این هوس را به دل میندازه بلند شو همین الان اما نمیدونم مثل شما میتونم از آب در بیارم دستتون درد نکنه با این دستور عالی .

    • روز شما هم به خیر و خوشی باشه احساس شما درسته این کیک از کیک های خیلی خوبه من که خودم با وجدان راحتی می خورم حداقل می دونم یه فیبری به بدن میرسه

  5. من که با یه بار خوردنش هنوز مزه اش زیر دندونم هست
    با شما موافقم واقعا سالم خوشمزه و فوری تهیه میشه
    نوش جانتان مثله همیشه عالی بود

  6. سلام دوست عزیز
    جامعه مجازی بانو با موضوعات سبک زندگی در خدمت شماست.

    همه اینجا هستند اما جای خالی شما احساس می شود. با اشتراک تجربیات و مطالب وبلاگ خود در بانو، دوستان جدیدی پیدا خواهید کرد.
    منتظر حضور تان در شبکه اجتماعی بانو هستیم.

    اخرین دستورهای غذایی را در مطبخ بانو دنبال کنید.

    جامعه مجازی بانو
    http://www.banoo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*